Codenames, 1 woord om Top Secret informatie te delen

Het Gezinsleven - Productreview

Het gezelschapsspel Codenames draait om spionage tussen twee Top Secret Services. Geheimzinnigheid, dubbelzinnigheid en opperste concentratie staan centraal. Het is een echte hersenkraker waarbij een goede chemie tussen de Secret Service en hun spionnen vereist is. Dit spel is vooral een leuke gezinsactiviteit met de wat oudere kinderen.

Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Aantal spelers: 2-8 spelers
Geschikt voor: kinderen/ volwassenen
Spelduur: ca. 15 minuten

Hoe speel je codenames?

Bij Codenames proberen twee Secret services in contact te komen met hun spionnen maar de teamgenoten kennen deze alleen bij hun geheime identiteit. Het doel is dus om het team aan in contact te brengen met de spionnen maar het gevaar is dat ze dus spionnen van de tegenpartij aanspreken of zelfs de huurmoordenaar inlichten.. Het team wat als eerste contact gelegd heeft met alle eigen spionnen wint het spel. Wanneer je de huurmoordenaar aanspreekt heb je automatisch verloren.

Ieder team wordt door 1 persoon geleid. Zowel de teamleider als de teamleden zien de 25 naambordjes die als speelveld dienen. Deze kaartjes leg je in 5 rijen van 5 kaarten. Echter zien alleen de teamleiders welke bordjes bij zichzelf horen en welke bij de tegenstander op 1 gezamenlijk kaartje. op dit kaartje zien ze het speelveld van 5×5 velden met op 8 velden een rood of blauw vakje, 1 zwart vakje en neutrale vakjes. Het kaartje heeft rode of blauwe indicatoren waardoor dat kaartje 1 rood of 1 blauw extra vakje heeft. Dit is de dubbelspion.

Het team dat begint moet 1 extra naam raden en daarmee 9 namen raden. Het andere team hoeft er dus maar 8 te raden. het zwarte vakje is de huurmoordenaar en de neutrale vakjes zijn onschuldige voorbijgangers.

Het doel bij Codenames is om zo snel mogelijk de 8 of 9 kaartjes om te laten draaien door je team. dit doe je door 1 woord te zeggen wat een bepaald raakvlak heeft zoveel mogelijk van jou kaartjes. Let hierbij op de je geen kaartjes van de tegenpartij, onschuldige omstanders of de huurmoordenaar benoemd. Raad je team een verkeerd kaartje dat is de beurt voorbij. Moet jij bijvoorbeeld auto, motor en boot laten raden kan je bijvoorbeeld voertuig noemen. ligt er bijvoorbeeld ook nog fiets dan is voertuig niet het meest geschikte woord. Dit omdat fiets misschien wel een woord van de tegenstander is om zelfs van de huurmoordenaar.

Heb je een hele gedreven teamleider die je direct 4 opties voorschotelt maar je weet er maar 3 dan kan je de 4e even parkeren. Bij een volgende beurt kan je ervoor kiezen de vorige optie alsnog te raden los van het nieuwe woord.

Tips & tricks

Bekijk als teamleider goed het hele spel en staar je niet blind op alleen je eigen woorden. Hierboven gaven we al het voorbeeld van het woord voertuig. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de tegenstander helpt, dat je de huurmoordenaar omdraait of dat je onschuldige mensen in het spel betrekt. Daarbij is je beurt meteen voorbij en geef je de tegenstander kans van je weg te lopen of dichter bij je te komen.

Probeer bij codenames, waar mogelijk, zo groot mogelijke bundel aan codes te maken omdat dit meer punten oplevert echter moet je wel opletten of je hierdoor andere kaarten openbaart. Dan kan je er beter voor kiezen om bijvoorbeeld maar te gaan voor 2 woorden. Er zit ook een zandloper bij Codenames voor die fanatieke vrienden die te lang nadenken om tot het juiste woord te komen. Je kan er voor kiezen deze te gebruiken maar het hoeft niet.

Om Codenames leuk te houden is het wel aan te raden op voorhand af te spreken de teamleider enkel het te raden woord zegt en daarna niks meer zegt. Ook non verbale communicatie is verboden. Hierdoor hou je echt de geheimzinnigheid van het spel in leven. Spreek bijvoorbeeld af dat wanneer er andere communicatie is buiten het ene woord dat de beurt over is en het andere team aan zet is. Hierdoor voorkom je ook en kleine hints gegeven worden.

Inhoudsopgave

Ook interessant