Giving Tuesday (#givingtuesday) is de wereldwijde actiedag om goed te doen. Direct na Black Friday en Cyber Monday op de dinsdag vieren wij Giving Tuesday. Deze dag is er speciaal voor om goede doelen en maatschappelijke organisaties onder de aandacht te brengen bij zoveel mogelijk mensen. GivingTuesday markeert het begin van een traditionele periode die in het teken staat van geven. Een dag die in het teken staat van geven aan mensen en maatschappelijke organisaties die hulp hard nodig hebben.
Giving Tuesday in Nederland
Sinds eind 2018 is Giving Tuesday naar Nederland gekomen. Jordan van Bergen en Theo Hesen hebben Giving Tuesday naar Nederland toegehaald. De eerste editie heeft plaatsgevonden op dinsdag 3 december 2019. Nu zijn we inmiddels alweer 5 jaar verder en deze dag begint nu ook steeds meer bekendheid te genereren in Nederland. Het aantal acties blijft groeien en de eerste resultaten zijn ook duidelijk zichtbaar.
Steeds meer bedrijven nemen deel aan Giving Tuesday
Je kunt als bedrijf deelnemen aan Giving Tuesday om jouw actie tot een succes te maken. Giving Tuesday is een gratis en open beweging die positief licht schijnt op het belang van geven. Zij moedigen dan ook elk bedrijf met leuke acties aan om mee te doen. Hoe groot of klein de actie ook is en of je nu met een kleine groep bent of werkzaam bent voor een grotere organisatie. Giving Tuesday helpt bedrijven met het gratis beschikbaar stellen van een toolkit, stappenplan, logo’s, publiciteit, social media uitingen, etc.
Een leuk voorbeeld van een actie die perfect past bij Giving Tuesday is de Anti-Black Friday actie van het merk Undiemeister. In plaats van het strooien met extreem hoge kortingen hebben zij juist besloten om bij elke bestelling een boxershort te doneren aan de daklozen (Leger des Heils). Dit soort initiatieven kunnen ze bij Giving Tuesday dan ook maar enkel toejuichen. De actie van Undiemeister wordt dan ook speciaal vermeld op de website van Giving Tuesday.
De missie
Giving Tuesday heeft als missie: ‘Gezamenlijk een meer rechtvaardige en vrijgevige wereld te bouwen.’
Oorsprong van Giving Tuesday
Giving Tuesday is in 2012 bedacht door Henry Timms en het team van het Belfer Center for Innovation & Social Impact, onderdeel van 92nd Street Y samen met de United Nations Foundation. Het Belfer Center is een cultureel centrum in New York dat sinds 1874 mensen bij elkaar brengt rond de waarden van solidariteit en vrijgevigheid.
Black Friday en Cyber Monday zijn dagen die volledig draaien om massaal consumeren. Op #GivingTuesday, de dinsdag na deze koopevenementen, doen we iets voor een ander. Het brengt mensen, gemeenschappen en organisaties van over de hele wereld bij elkaar met een gemeenschappelijk doel: inspireren om aan en om elkaar te geven.
Dankzij de inzet van vele partners en sponsoren heeft de beweging inmiddels duizenden organisaties uit de hele wereld gebundeld voor een betere en mooiere wereld. Deze dag wordt internationaal ondersteund door o.a. de Gates Foundation en de Rockefeller Foundation. Ieder deelnemend land heeft eigen sponsors, supporters en partners.
Giving Tuesday is een wereldwijde beweging
Lees meer over de wereldwijde #GivingTuesday beweging:
- www.givingtuesday.org (USA)
- www.givingtuesday.org/global (Alle aangesloten landen bij de beweging)
- www.givingtuesday.nl (Nederlandse #GivingTuesday beweging)
- https://www.92y.org/
- https://unfoundation.org/
Meer dan 70 landen kennen Global Leaders die in hun land aanjagers zijn van de #GivingTuesday beweging. Het kent geen organisatie (entiteit), maar is een beweging zonder officiële structuren en reglementen Een beweging van mensen die zich inzetten voor een mooiere en betere wereld. Met de hulp van zoveel mogelijk andere mensen.
Het Grote Idee
Giving Tuesday verbindt het potentieel van social media en de vrijgevigheid en solidariteit van mensen van over de hele wereld. Met als doel om daarmee een zichtbaar verschil te maken binnen de gemeenschappen: in een buurt, wijk of dorp, in een bedrijf of vereniging, dichtbij of aan de andere kant van de wereld. Het heeft een platform ontwikkeld voor mensen om geld en goederen, tijd en talenten te schenken voor grote en kleine uitdagingen.
Zij brengen een veelheid van partners bij elkaar: goede doelen en maatschappelijke organisaties, buren en sporters, kleine en grote bedrijven, individuen en families. Partners die elkaar aanmoedigen om goed te doen met kleine en grote daden. Als een beweging verenigt #GivingTuesday landen wereldwijd door het delen van de kracht om voor elkaar op te komen en elkaar te versterken.