Peuter
Kinderen ontwikkelen zich in verschillende fases en hier horen telkens nieuwe vaardigheden en gedrag bij. Het zijn spannende fases, voor iedereen. Ze leren in korte tijd veel bij en groeien heel hard, maar houdt altijd in de gaten dat ieder kind zich ontwikkelt in zijn eigen tempo. Wij gaan je alles vertellen over de ontwikkelingen van je kleine en wat er allemaal bij een peuter komt kijken.
Kies je onderwerp:
Kinderen van 1 tot 4 jaar oud
Een kind ontwikkelt zich in verschillende fases en hier horen telkens nieuwe vaardigheden en gedrag bij. Het zijn spannende fases, zowel voor je kindje als voor jou. Ze leren in korte tijd veel bij en groeien heel hard, maar houdt altijd in de gaten dat iedereen zich ontwikkelt in zijn eigen tempo. Wij gaan je alles vertellen over de ontwikkelingen van je kindje en wat er allemaal bij een peuter komt kijken.
Dreumes, ontwikkeling van 1 tot 2 jaar
Na de babyfase belanden we als eerst in de dreumes fase, je kindje is dan net 1 jaar geworden en blijft een dreumes tot zijn/haar tweede verjaardag. Een dreumes wordt gezien als een ‘jonge peuter’. Ze willen de wereld gaan ontdekken en dan het liefst zelf! Ze ontwikkelen in deze fase in een eigen persoon en daarmee ook een eigen willetje. Er is voor jou als ouder een nieuwe, boeiende en af en toe frustrerende periode aangebroken, want naast de verzorging komt opvoeden steeds meer om de hoek kijken.
De ontwikkelingen die je kind maakt in deze fase zijn:
Ze zetten hun eerste stapjes en ontdekken daarmee een hele nieuwe wereld. Een dreumes is heel onderzoekend naar zijn omgeving en naar zichzelf, langzaam leren ze dat ze eigen individu zijn en eigenlijk alles zelf wel kunnen. Hier beginnen dan ook de eerste driftbuien want het is heel frustrerend voor je kleintje dat denkt dat het alles zelf kan, dat het toch nog vaak de hulp van jou als ouder nodig heeft. Er gebeurt in deze fase veel voor jouw kindje en daarbij hebben ze jouw steun en liefde hard nodig. Ze kunnen soms wat eenkennig en verlegen worden en kruipen dan graag weg bij jou op schoot, maar een extra knuffel op zijn tijd doet wonderen en is helemaal niet erg toch?
Nieuwe vaardigheden die ze in deze periode ontwikkelen:
Leren loslopen, voor en achteruit
Gewetensvorming, je kindje gaat begrijpen waarom dingen wel of niet mogen.
Kleuren worden herkent en er kan een blokje gestapeld worden.
Ze leren hun eigen naam en begrijpen woorden als ‘ik’, ‘jij’ en ‘mij’ en kunnen deze gebruiken.
Hun woordenschat breidt zich uit, ze leren ongeveer 3 nieuwe woorden per dag.
Ze worden geïnteresseerd in zindelijkheid.
Ze kunnen mee eten met de volwassen, zelf in hun stoeltje zitten en met een lepeltje eten.
Een eigen gevoel voor humor wordt ontwikkelt.
Helaas is dit ook de fase waarin ze ‘nee’ leren zeggen, het is niet voor niks dat dit een bekende slogan is geworden: ‘ik ben twee dus ik zeg nee’.
Peuter, ontwikkeling van 2 tot 4 jaar:
Peuters gaan er van uit dat de wereld om hun draait, ze zijn heel trots op zichzelf en verwachten alle aandacht van iedereen, altijd en overal. Ze begrijpen niet goed dat ouders af en toe andere dingen te doen hebben en ze zijn een (beetje) koppig. Koppigheid is een normale stap in de ontwikkeling van jouw peuter, geef ze de kans om te vertellen wat ze wel en niet willen. Jij bepaalt uiteindelijk wat de regels zijn maar het is wel belangrijk dat je ze laat praten, het is frustrerend voor ze dat niet alles mag en kan.
Neem de tijd om met elkaar te praten, jouw peuter wil jou niet pesten of dwars zitten, jullie als ouders zijn het enige waar hij van kan leren omdat jullie de enige zijn waarbij hij zich veilig en op zijn gemak voelt. Probeer geen strijd te maken, maar help je peuter en stel duidelijke grenzen.
De ontwikkelingen die je kind maakt in deze fase zijn:
Ze willen en kunnen steeds meer. Hun bewegingen worden al vloeiender en ze worden stabieler, hierdoor wordt buitenspelen steeds interessanter. Door buiten te spelen leren kinderen wat hun mogelijkheden zijn. Tegen de tijd dat je kindje bijna naar groep 1 gaat, kan hij al heel veel. Een fietsje met zijwieltjes is geen probleem, ze kunnen dansen en huppelen. Ook aan- en uitkleden kunnen ze bijna zelf, begin met uitkleden dat is gemakkelijker, alleen ritsen en veters strikken leren ze vaak pas wat later.
De fijne motoriek gaat hard vooruit, torentjes worden gebouwd en er wordt flink op los getekend. Eerst wordt er bedacht wat er op papier moet komen alvorens druk aan de slag te gaan.
Aan het eind van zijn peutertijd hebben de volgende vaardigheden zich ontwikkelt:
Rennen zonder te vallen.
Met 2 benen tegelijk van een verhoging springen.
Zelfstandig koppeltje duikelen.
Er wordt voor het eerst een kappoter getekend: een poppetje dat bestaat uit een hoofd met strepen als benen. Het potlood wordt vastgehouden tussen duim en vingers.
Er wordt gepraat in samengestelde en volledige zinnen die grotendeels verstaanbaar zijn voor iedereen.
Sommige letters en cijfers worden benoemd en je kind kan tot 10 tellen.
Is overdag zindelijk en misschien al ’s nachts, dit volgt vaak een half jaar nadat je kindje overdag zindelijk is.
De handen kunnen zelf gewassen worden.
Er wordt soms zelfstandig gespeeld bijvoorbeeld een fantasiespel of rollenspel, dit is ook de fase waarin ze een denkbeeldig vriendje kunnen ontwikkelen.
Er kan zelfstandig een makkelijke puzzel gelegd worden.
Je kind stelt vragen, hoeveel, waarom is dit, wanneer is dat?
Zoals je hierboven kunt lezen gebeurt er ontzettend veel in deze periode. Wij gaan je helpen met tips en tricks want hoe ga je nu het beste om met driftbuien of met een fantasievriendje? En hoe zorg je dat je kind zelf luistert? Heb je vragen of suggesties dan horen we dat graag. Veel leesplezier!