In 10 stappen het perfecte ochtendritueel voor een productieve dag

Hoe komt het dat de ene mens zoveel meer uit zijn dag weet de halen dan de ander? Wat is nu het ochtendritueel om je dag goed en positief te starten. Hoe wordt je een ochtendmens? En hoe zorg je voor een gelukkige en voldane dag? In deze blos leer je alles zodat jij voortaan ook een kickstart van je dag hebt!

Stappenplan

Hoe je dag verloopt wordt vaak bepaalt door hoe je ochtend eruit ziet. We kennen niet voor niets de uitspraak: “Zo, die is met het verkeerde been uit bed gestapt.’ Als de dag al niet lekker begint dan is dit moeilijk om te draaien. Het is belangrijk om te zorgen dat je helemaal wakker wordt en je batterijen oplaad voor een productieve dag. Je concentreert je op wat er die dag gaat komen en gaat vervolgens gefocust aan de slag. Ik ken geen succesvolle mensen zonder ochtendritueel, jij wel?

Hoe ziet zo’n productief ochtendritueel er nu uit? We hebben een stappenplan voor je opgesteld maar eerst wat voorbereidingen!

Voorbereiding 1: Wekker zetten

Zet je wekker eens een uurtje eerder dan normaal en kijk hoe dit voor je voelt. Zo hoef je ’s ochtends niet te haasten en heb je tijd voor jezelf en je ochtendritueel. Zodra je de voordeur achter je dicht trekt, staat je dag waarschijnlijk in het teken van anderen. Het is belangrijk om voor die tijd aan jezelf te denken. Leg je wekker niet naast je bed, de verleiding om te gaan snoezen is dan veelte groot. Het beste is om hem op een plek te leggen waarvoor je jouw bed echt uit moet.

Reken ook uit hoe vroeg je daarvoor moet gaan slapen en zet een ‘bedtijd’ alarm. Hoe verleidelijk het ook is om ’s avonds voor die tv te blijven hangen met een goed glas wijn. Doe het niet, je zult merken dat je met iedere 10 minuten die je ’s ochtends wint jezelf een groot plezier doet.

Voorbereiding 2: Maak een lijstje

Kijk wat er allemaal in de ochtend moet gebeuren en maak een tijdsindicatie. Zo weet je zeker dat je genoeg tijd hebt om alles te doen. Zeker als je nog kleine kinderen hebt, is het belangrijk om wat extra tijd te plannen. Je weet maar nooit waar ze ineens mee aan komen. Blader alvast door je agenda en ga doelbewust te werk.

Voorbereiding 3: Doe zoveel mogelijk de avond ervoor

Om je dag goed te kunnen beginnen is het verstandig om niet te veel tijd kwijt te zijn met taken die de avond ervoor al hadden gekund. Leg bijvoorbeeld jouw kleren maar ook die van kinderen al klaar, dit scheelt ’s ochtends zeker 5 of in mijn geval 10 minuten. Leg de werk of schooltassen klaar, maak de lunches en zorg dat alles voor het grijpen ligt.

Nu je alles hebt voorbereid is het tijd om te kijken naar het perfecte ochtendritueel. Houd altijd in je achterhoofd dat wat voor mij werkt, voor jou niets kan zijn. Het is belangrijk om goed naar jezelf te luisteren en uit te vinden wat voor jou werkt! Het kost tijd om een gewoonte eigen te maken en het duurt nog langer voor je er baadt bij hebt. Wees geduldig, dan zul je vanzelf merken wat het voor jou doet! Het stappenplan duurt ongeveer 1 uur en 15 minuten.

Stap 1: Opstaan (1 minuut)

Maak er een gewoonte van om iedere dag op hetzelfde moment op te staan. Het duurt even voor je gewend bent aan een uur vroeger opstaan. Het is het beste als je uit jezelf wakker wordt, lukt dit niet en kun je echt niet opstaan? Probeer dan eens wat vroeger te gaan slapen.

Stap 2: Maak je bed op (2 minuten)

Gordijnen opmaken en het bed opmaken. Als je direct je bed opmaakt kun je alvast de eerste taak van de dag afvinken.

Stap 3: Water drinken en opfrissen (10 minuten)

Je lichaam heeft de hele nacht geen vocht binnen gekregen terwijl het dit door bijvoorbeeld zweten wel is verloren. Het is daarom belangrijk om je vochtgehalte weer op pijl te drinken. Ik was dan ook direct mijn gezicht, ga naar het toilet en poets mijn tanden. Allemaal taken waar ik niet over na hoef te denken maar wel wakker van wordt zodat ik gefocust ben voor de rest van mijn ochtendritueel.

Stap 4: Beweging (15 minuten)

Tijd voor wat beweging om goed wakker te worden. Dit kunnen een paar fitness of yoga oefeningen zijn, net nagelang jij prettig vindt. Zelf hou ik van een paar kracht oefeningen om daarna mijn lichaam te stretchen. Je kunt ook naar een 24-uur fitness gelegenheid gaan, een stuk gaan hardlopen of gewoon een wandeling maken. Het is echt maar net wat je prettig vindt, een ochtendritueel moet bij je passen. 

Stap 5: Mediteren (10 minuten)

Ik vind het fijn om na het bewegen te mediteren. Ga rustig zitten en breng zo’n 5 tot 10 minuten in stilte door. Ben je nog niet zo’n goed in mediteren? Er zijn verschillende meditatie-apps. Ik zelf gebruik Meditation Moments.

Stap 6: Ademhalen (3 minuten)

Tijd om wat zuurstof in je lichaam te brengen. Er zijn verschillende type ademhalingsoefeningen, wil je graag veel energie opdoen tijdens je ochtendritueel? Probeer dan een de Bhastrika ademhaling. Je gaat met rechte rug en gesloten ogen zitten. Als je inademt gaan je armen gestrekt omhoog en als je uitblaast trek je ze met veel kracht naar beneden. 

Stap 7: Dankbaarheid (3 minuten)

Na de ademhalingsoefening let ik altijd extra goed op hoe ik me voel en denk ik aan waar ik dankbaar voor bent. Iemand die dankbaar is, geniet meer van positieve gevoelens en heeft over het algemeen genomen minder last van negatieve gevoelens zoals woede, schuld of jaloezie. Door dankbaarheid kun je beter omgaan met stress en de problemen die je in het dagelijkse leven tegen komt. Het is dus een hele belangrijke stap in een ochtendritueel voor een productieve dag! 

Hoewel het wellicht wat zweverig klinkt, werkt het wel! Het is iets wat je zelf moet ervaren, je zult zien dat het een positieve uitwerking op je humeur heeft. Ik zelf noteer waar ik dankbaar voor ben in het 6 minuten dagboek, dit doe ik omdat ik het fijn vindt om dit op mindere dagen terug te kunnen lezen. 

Lees hier alles over het 6 minuten dagboek.

Stad 8: Affirmaties (3 minuten)

Na de ademhalingsoefeningen en dankbaarheid ben ik altijd in de goede mindset om mijn affirmaties te doen. Een affirmatie is een korte positieve zin die je, in gedachten maar beter nog hard op, tegen je zelf kan zeggen. Zo kun je jouw gedachten over jezelf, je visie en je doelen in een positiever of negatiever daglicht plaatsen. Een positieve affirmatie beïnvloed jouw onderbewuste op een goede manier, je bent jezelf aan het herprogrammeren. 

Je kunt jezelf met affirmaties nieuwe overtuigingen in je gedachte inprenten, of deze positief of negatief zijn is aan jou! Door je affirmaties dagelijks een aantal keer te herhalen ga je deze geloven. Ik doe ze tijdens mijn ochtendritueel en voordat ik ga slapen.

  • Ik ben positief en krachtig.
  • Ik ben zelfverzekerd.
  • Ik kan in iedere situatie de leiding nemen.
  • Ik vertrouw op mijn inwendig kompas en weet dat het mij de goede kant op stuurt.
  • Wat niet bij me past laat ik in liefde los.
  • Ik ben gelukkig.
  • Ik zie het goede in alles. 
  • Ik ben trots op wie ik ben.
  • Ik ben gefocust en maak van mijn dromen de realiteit.
  • Ik maak een plan en houd mezelf hieraan.

Voor meer inspiratie kun je het beste een kijkje nemen op de volgende Engelstalige website —> Free Affirmations.

Stap 9: Lezen (10 minuten)

Wist je dat door 10 minuten te lezen als gauw 15 boeken per jaar leest? Je zou misschien denken dat die 10 minuten geen verschil maken, maar door kennis groei je en groei is goed voor je zelfvertrouwen! Ik houd van boeken die gaan over persoonlijke ontwikkeling. Deze boeken staan vol met positieve gedachten en brengen je in de juiste sfeer om de dag aan te kunnen! 

Stap 10: Klaarmaken voor de dag (15 minuten)

Tijd om onder de douche te springen. Neem een korte, verfrissende douche. Na 3 minuten ben je echt al schoon. Ben je een echte diehard? Wissel dan ook eens van warm naar koud water. Dan breng je jouw bloedsomloop goed opgang. 

Daarna is het tijd om je aan te kleden en klaar te maken voor de dag. Als je een gezin hebt, zal deze nu ook aan het ontwaken zijn. Jij hebt al een heerlijk ruim een uur voor jezelf gehad en een top ochtendritueel uitgevoerd, dat pakt niemand meer van je af! Tijd om lekker samen te ontbijten en wat tijd door te brengen. 

Natuurlijk is de volgorde van het ochtendritueel helemaal aan jou. Ontbijt je liever voordat je gaat douchen? Ga je liever buiten hardlopen? Je bent helemaal vrij! Het belangrijkste is om door te zetten, zodra je ochtendritueel eenmaal een gewoonte is, zul je merken dat je ochtendritueel haast vanzelf gaat en je er meer uit kunt halen! Ik ben benieuwd naar jullie ochtendritueel en hoe jullie je voelen als je dag zo start. Neem jij de tijd om ’s ochtends de dag rustig te beginnen? 

Voor extra tips over een goed ochtendritueel kun je (in de ochtend 😉 de volgende boeken lezen:

Inhoudsopgave