5 dagelijkse gewoontes die je leven veranderen

Iedere dag maak je honderden keuzes, maar meer dan 95% maak je er onbewust. Ze hebben te maken met onze dagelijkse gewoontes. Uiteindelijk zijn alle mensen gelijk van aard, maar onze dagelijkse gewoontes verschillen en juist die maken ons tot wie we zijn! Van welke krijg je meer energie, waardoor voel je jezelf vrolijker en welke helpen je jouw doelen in het leven te bereiken?

Wat zijn dagelijkse gewoontes gewoontes?

Wij mensen zijn gewoontedieren, van alle beslissingen die we dagelijks nemen, nemen we er 95% onbewust. Ons onderbewustzijn maakt deze beslissingen op basis van routine en automatisme. Ongeveer 70% van alles waar dagelijks aan denken is iedere dag hetzelfde en 40% van onze gedragingen, is iedere dag hetzelfde. 

Denk maar eens aan je ochtendritueel, je checkt je telefoon, stapt onder de douche en poetst je tanden. Je doet je haar, kleed je aan en gaat naar beneden. Omdat zoveel van onze activiteiten iedere dag hetzelfde zijn, is het belangrijk om je bewust te zijn van deze dagelijkse gewoonte. Wij, gewoontedieren kunnen niet gemakkelijk iets nieuws aanleren, maar als je doorzet zul je versteld staan van wat het voor jou kan doen!

Motivation is what gets you started.
Habit is what keeps you going.

Jim Ryun

De beste manier om niet continu op discipline en motivatie te hoeven leven is om nieuwe vaardigheden aan te brengen in je onderbewustzijn. Hier worden namelijk je nieuwe gewoontes gevormd. Je discipline kun je dan gebruiken voor dingen waar je wat extra kracht voor nodig hebt. Het duurt wel eventjes, het kost ongeveer 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan of af te leren. Het is dus wel een investering die je moet doen. 

Om een succesvolle verandering te creëren is het belangrijk om elke dag kleine stapjes te zetten. Wil je gezonder gaan leven? Dan heeft het geen nut om met jezelf af te spreken nooit meer iets ongezonds te eten en vanaf morgen 7 dagen per week te gaan sporten. Zulke gewoontes zijn niet haalbaar. Om gezond te leven heb je ook rust nodig, voldoende slaap, water en eetgewoontes die haalbaar zijn zoals 500 gram groente en 2 stuks fruit op een dag.

Begin dus klein, maar je mag zeker groots droom. Er moet een intens verlangen zijn om je doelen te behalen. Het is uiteindelijk niet discipline die er voor zorgt dat iemand iedere dag opnieuw ongekend presteert, het is een gewoonte. De bedoeling is dat deze gewoonten een onderdeel gaan zijn van wie jij bent. Kijk ook eens naar de gewoonte van mensen die jou inspireren, je zult zien dat van hun succes en optimisme door hunzelf is gecreëerd.  

Kleine, slimme keuzes + consequentheid + tijd = RADICAAL VERSCHIL 

Darren hardy

Tijd voor de 5 dagelijkse gewoontes die jouw leven gaan veranderen.

1. Lees elke dag minimaal 10 minuten over persoonlijke ontwikkeling

Deze dagelijkse gewoonte zal je misschien op het begin niet veel brengen maar tel eens uit? Hoeveel heb je al gelezen na een maand? Of na een half jaar? Je hebt door te lezen nieuwe inzichten gekregen. Door te blijven groeien als mens wordt je gelukkiger. Als je jezelf niet ontwikkeld en je dus stil staat, word je ongelukkiger. Vandaar dat lezen bijdraagt aan een positievere mindset!

2. Slapen

Slaap jij iedere dag voldoende? We hebben gemiddeld allemaal rond de 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Sommige wat meer, andere wat minder, dus luister goed naar je lichaam maar onderschat niet de kracht van slaap. Een slaaptekort is funest voor je gezondheid en je functioneren, het is dus een essentiële dagelijkse gewoonten om goed te kunnen presteren en alles uit het leven te halen. 

Spreek met jezelf een vast moment af waarop je naar bed gaat. Creëer een avond routine die bij jou past, dit kan bijvoorbeeld mediteren zijn, in een dagboek schrijven of nog even wat lezen in een boek. Zorg dat je lichaam weet dat het tijd is om te gaan slapen, leg je telefoon een uur voordat je gaat slapen al aan de kant en geniet van de broodnodige nachtrust.

3. Bewegen

Het leuke van dagelijkse gewoontes is dat als ze eenmaal automatisme zijn geworden, er meer op volgen. Als jij hebt geïnvesteerd en meer bent bewegen dan volgen op deze gewoonte andere dagelijkse bezigheden die goed voor je zijn. 

Als jij met jezelf afspreekt om dagelijks te gaan bewegen dan zul je vanzelf de positieve effecten voelen. Jouw lichaam heeft beweging nodig, je voelt je er beter door en dit beïnvloed je hele leven. Is het gelukt om van bewegen een dagelijkse gewoonte te maken? Dan zul je merken dat je ook gezonder gaat eten, minder alcohol gaat drinken, stopt met roken enz. We noemen deze gewoontes die een kettingreactie in gang zetten ook wel hoeksteengewoonten. Deze gewoonten starten een proces, dat met verloop van tijd, jou hele leven verandert. 

4. Mediteren

De kracht van meditatie zit hem in de dagelijkse herhaling. Op het begin zul je nog geen verschil merken, maar in de maanden die volgen zullen dankbaarheid, mindfulness en ademhalingsoefeningen een nieuwe manier van leven voor je worden, je wilt straks niet meer anders. 

De positieve effecten van mediteren als dagelijkse gewoonte zijn:

  • Je relaties worden waardevoller.
  • Je staat tevreden in het even.
  • Je voelt je optimistischer. 
  • Je bent gelukkiger.
  • Je kunt beter slapen.
  • Je kunt beter omgaan met tegenslagen.
  • Het is gemakkelijker om beslissingen te nemen. 
  • Je concentratievermogen verbeterd.
  • Je wilskracht versterkt 
  • & voor mij de belangrijkste reden om te mediteren, het vermindert stress en angst. 

Door de dag te beginnen met een stilte kom je tot jezelf. Pak niet direct na het opstaan je telefoon erbij, maar begin in alle rust en stilte je dag. Zo laat je alle stress los en kun je jezelf verbinden met je innerlijke kracht. Op deze manier kun jij een geweldige dag tegemoet gaat. Merk je dat je toch jezelf verliest in de drukte van de dag? Doe dan een korte ademhalingsoefening, 1 minuut bewust ademhalen kan al zoveel schelen en brengt je terug in het ‘hier en nu’. In de avond vind ik het fijn om een dankbaarheidsmeditatie te doen. Je sluit dan op een positieve manier de dag en kunt heerlijk gaan slapen.

5. Plannen

Plannen is de dagelijkse gewoonte die ruimte creëert voor alle andere positieve gewoonten. Dit komt omdat jij bewust tijd maak om te lezen, te bewegen en te mediteren. Door de dag vooruit te plannen weet je wat je moet gaan doen en hoef je er niet meer over na te denken. Het verhoogt de effectiviteit van je dag en je voelt je aan het einde van de dag meer voldaan! 

Mijn minst productieve dagen zijn zonder twijfel die waarop ik geen planning heb gemaakt, vaak baal ik aan het einde van de dag dat ik dan zo weinig heb gedaan en ben ik nog een boel vergeten ook. Hierdoor ontstaat stress en voel ik me ongelukkig. Door te plannen verlies je het overzicht niet, weet je zeker dat je al je taken en doelen van de dag kunt uitvoeren en vergeet je ook niet om je dagelijkse gewoontes te integreren in je leven.

Extra tip: Ruim elke dag 20 minuten op

Wellicht niet een dagelijkse gewoonte die je direct in dit rijtje had verwacht maar wel eentje die mij heel veel goeds gebracht heeft. Een opgeruimd en overzichtelijk huis en kantoor zorgen ervoor dat er geen stress ontstaat als iemand onverwachts langs wil komen en geven mij de rust om te werken en te ontspannen.

Het allerfijnste gevoel na een drukke dag? Thuiskomen in een heerlijk schoon huis! Dan heb je tenminste ook de ruimte om gezond eten te bereiden of een boek te gaan lezen. Anders heb je toch het gevoel dat je alles moet gaan schoonmaken. Het is gezelliger om in te wonen en rommel leidt alleen maar af van wat er gedaan moet worden. 

  1. Als ik op sta maak ik elke dag mijn bed op, dan heb ik alvast een taak van de dag volbracht. 
  2. We hebben een rommel-lade voor zonnebrillen, sleutels, portemonnee’s en oortjes zodat ze een vaste plek hebben en we er niet naar hoeven te zoeken. 
  3. Ik ruim altijd mijn kleding direct op als ik het uitrek, deze tip scheelt zoveel. Het kost echt maar een paar seconde.
  4. Beperk het papierwerk, oude kranten, tijdschriften en folders, gooi ze direct na het lezen bij het oud papier en brieven die binnenkomen? Scan ze in of archiveer ze direct. 
  5. Haal een doekje over ieder oppervlak wat je hebt gebruikt? Geknutseld aan tafel, doekje eroverheen en weg zijn de lijm, vet en etensvlekken. 
  6. Zet de vaat direct in de vaatwasser en niet op het aanrecht.
  7. Zorg dat spullen een vaste plek hebben en leg ze daar ook terug. Geen fleece dekens op de bank, maar in de mand en geen hondenriem over de kapstop maar gewoon in de la.

Dit waren mijn dagelijkse gewoontes die ik iedereen kan aanbevelen. Het is de beste manier om je doelen te bereiken en jij kunt het ook! Bewegen, gezond eten, je dag plannen en gelukkig zijn. Het is niet voor een elite groep weggelegd, het is er ook voor jou! Ja, het kost even wat tijd om deze dagelijkse gewoontes tot een routine te maken, maar laat jezelf versteld staan en ga ervoor! Wat zijn jou dagelijkse gewoontes en hebben ze jouw leven positief beïnvloed?

Inhoudsopgave