5 tips voor meer energie!

Ken je dat gevoel dat je niet vooruit te branden bent? Je voelt je moe en futloos en weet niet meer waar je het moet zoeken? Wat jij nodig hebt is meer energie!

5 tips voor meer energie! 

Energie en tijd zijn twee zaken waar we nooit genoeg van lijken te hebben, maar als het je leven gaat bepalen is het tijd om er iets aan te doen. 

1. Bewegen

Deze klinkt misschien wat tegenstrijdig. Je voelt je leeg en futloos en dan ga ik je vertellen dat je meer moet bewegen? Toch is dat echt hoe het werkt! Ik ben een echt buitenmens, compleet met wandelschoenen, wandelsokken en stappenteller houd ik ervan om op avontuur te gaan. Tenminste, op goede dagen. 

Het idee om op mindere dagen te gaan lopen, heb ik lange tijd voor me uit geschoven. Toch kwam er een moment dat ik het bankhangen helemaal zat was, mijn wandelschoenen erbij pakten en mijn AirPods zocht. Sindsdien is het een van de eerste dingen die ik doe als ik me futloos voel. Door te lopen ordenen mijn gedachten zich, de stress verdwijnt en mijn lichaam kalmeert. Soms komen er nieuwe ideeën tot me, maar het belangrijkste is om die ene voet voor de andere te blijven zetten.

De fysieke voordelen van lopen zijn ook groot. Je hartslag neemt een prettig ritme aan, je ademt frisse lucht in en je bloedciruculatie is stukken beter dan tijdens een middagje series kijken. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om te gaan hardlopen, fitnessen of yoga. Doe wat op dat moment bij jou past. Je hoeft je lichaam niet vol te pompen met adrenaline als je daar geen zin in hebt. Je lichaam kalmeren kan veel beter werken om meer energie te krijgen. 

2. Elimineer energiezuigers

Je bent op de wereld niet alleen. Hoe mooi dit ook mag klinken, als je geen energie hebt voel je ook niet de behoefte om te bellen met je zeurende oud tante en zit je niet te wachten op de problemen van je ex. Natuurlijk gun je ze allemaal het beste, alle liefde en geluk van de wereld, maar dat wil niet zeggen dat je niet wat afstand mag nemen.

Het kan soms heel slim zijn om je even af te sluiten voor anderen, zeker wanneer die vibes je energie kosten in plaats van meer energie geven. Ga lekker cocoonen en kom er achter waarom andere jou zoveel energie kosten. Het zou natuurlijk ideaal zijn als we gewoon naar de ander konden wijzen en deze overal de schuld van konden geven, maar zo werkt het niet. Welke weerstand roepen ze in je op? Hoe kun je meer lucht en minder spanning voor jezelf creëren in het contact met anderen? 

Als ik naar mezelf kijk, heb ik grote moeite met mensen die altijd klagen en het negatieve belichten. Mij kosten zulke gesprekken veel energie. Als ik dan kijk naar wat ik hiervan kan leren, dan mis ik blijkbaar het vermogen om me af en toe wat vriendelijker tegen mezelf op te stellen en wat milder te zijn.

Dus nu we weten welke mensen in onze omgeving energiezuigers zijn en we langzaam uitvinden wat we hieraan kunnen doen, wil dat natuurlijk niet zeggen dat we ze niet even links kunnen laten liggen als we weinig energie hebben. Voor meer energie kun je beter even de telefoon niet opnemen als de vervelende buurvrouw belt en desnoods laat je een dagje de gordijnen dicht. Soms moet je de buitenwereld even buitensluiten om in je binnenwereld alles weer op een rijtje te krijgen. 

3. Opladen maar

Je weet precies wanneer je telefoon, oortjes, horloge of tablet aan de lader moet, want hè, anders valt hij uit, maar weet je het ook van jezelf? Houd je er genoeg rekening mee dat ook jij af en toe de tijd moet nemen om je energielevel weer op pijl te brengen? 

Zodra je ’s ochtends de deur uit stapt, word je geleefd en voelt het soms moeilijk om een momentje voor jezelf te vinden. Toch is dat wat je moet gaan doen! Het is tijd om jezelf op te laden voor meer energie, hoe doe je dat? 

Doe twee keer per dag iets waar jij blij van wordt! We hadden het net al even over energievreters, maar wat zijn de dingen die jou energie opleveren? Kijk eens naar afgelopen maand, schrijf eens op waar je blij van werd? Kijk ook naar wat energie kostte, misschien kun je een paar van die momenten elimineren door nee te zeggen? Want we vergeten het soms, maar nee is ook een antwoord. 

Andere ideeën zijn bijvoorbeeld het doen van een meditatie of schrijf 5 minuten lang alles op waar je dankbaar voor bent. Je voelt je daarna direct gelukkiger. Natuurlijk is het ook belangrijk om voldoende te slapen. Is het ’s nachts niet gelukt om 7 tot 8 uur te slapen? Probeer dan eens een powernap! Het belangrijkste van een powernap is om niet té lang te slapen, dan wordt je vermoeid wakker. De kunst voor meer energie is om tussen de 10-30 minuten te slapen. Voor het gemak houd ik zelf altijd 20 minuten aan, dat bevalt mij goed!

4. Voeding

Voeding is de brandstof van je lijf dat betekent dat je energie kunt eten! Waar bepaalde voeding je moe en futloos laat voelen is er ook voeding waar je jezelf fitter en meer energiek door voelt! Waar moet je op letten? Wat zijn de energie vreters en welke voeding geeft je meer energie?

Suikers

Suikers zijn een lastige, we eten ze eigenlijk allemaal té veel omdat ze overal en nergens aan toegevoegd worden. Gelukkig is er ook goed nieuws, je kunt jezelf trainen om minder suiker te eten. De cellen van je smaakpapillen vernieuwen zich iedere twee weken, dat betekent dat als je twee weken lang minder suikers gaat eten, je veel dingen te zoet zult gaan vinden en je dus automatisch minder suikers eet! Investeer tijd om even de etiketten op producten te lezen en elimineer suiker rijke dranken, dan zul je zien dat je door mindere suikers te eten en drinken meer energie hebt!

Stop met roken, drink weinig tot geen alcohol en verminder je cafeïne inname

Dat roken slecht is voor je gezondheid is algemeen bekend, maar het heeft ook een groot effect op je energieniveau. Zo slapen rokers moeilijker, wordt je moe omdat de hoeveelheid zuurstof in je longen en je bloedbaan verminderd en verzwakt roken je lichaam. 

Alcohol veroorzaakt klachten als vermoeidheid, slecht slapen en maagpijn. Het is een verdovend middel en als je al vermoeid bent, is het natuurlijk niet verstandig om een middel te nemen wat je nog meer vermoeid. Hoewel je door alcohol snel in slaap valt, heeft alcohol een negatief effect op je slaap waardoor je niet uitgerust wakker wordt. Als je meer energie wilt, is het dus belangrijk om alcohol te laten staan.

Kleine hoeveelheden cafeïne kunnen je prestatie en concentratie bevorderen en vermoeidheid verdrijven. We hebben het hier over 1 à 2 kopjes koffie. Niet de 10 die een gemiddelde kantoormedewerker wegdrinkt voor de lunch. Te veel cafeïne kan rusteloosheid, slaapproblemen en hoofdpijn veroorzaken. Verminderen en/of elimineren is het beste als je graag meer energie wilt!

Zelf houd ik altijd een balans aan van 80-20. 80% van de tijd eet ik bewust en gezond, 20% van de tijd dus even niet. Voor meer energie is het belangrijk dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Deze kans is het grootst bij verse en gezonde voeding. Voorbeelden van voedingsmiddelen die je energie boosten zijn bruine rijst, bananen, spinazie, bonen, noten (zoals walnoten en amandelen), sinaasappel en eieren. 

5. Ademhalen

Maar ademhalen, dat doe ik toch al de hele dag? Ademhalen regelt zichzelf. In, uit, in, uit… zolang je dat maar blijft doen, blijf je in leven. Toch is er een verschil tussen ademen en ademen. Over het algemeen ademen we oppervlakkig en vluchtig. Hierdoor vullen onze longen zich maar voor een derde aan verse zuurstof. Genoeg ruimte voor verbetering dus!

Aangezien niemand graag rond dobbert op een half leeggelopen luchtbed of flamingo is het tijd om je lichaam een energie boost te geven door eens goed te ademen. Adem diep en rustig in door je neus en adem uit door je mond. Een rustige ademhaling zorgt ervoor dat alle cellen in je lichaam de zuurstof krijgen die ze nodig hebben. Hierdoor komt er meer energie vrij, daalt je stress niveau en voel je jezelf fitter.

Oefening:

  1. Ga comfortabel zitten of liggen.
  2. Plaats je linkerhand op je onderbuik zodat je goed voelt wat je doet.
  3. Plaats je rechterhand op je borst.
  4. Adem rustig en diep via je neus in. 
  5. Adem uit via je mond, doe dit op een sneller tempo dan normaal. 
  6. Doe deze oefening zo’n 10 keer achter elkaar.

Hoe voel je je na de oefening? Heeft het je meer energie opgeleverd? Het kan zijn dat je je een klein beetje licht voelt in je hoofd. Dit gaat weg als je na de oefening nog een aantal keren diep en rustig in- en uitademt.

Even nog snelle energieboosters op een rij:

  • Laat je bloed controleren en/of neem supplementen. B12 en Vitamine D zijn voorbeelden van vitamines die, als je er een tekort aan hebt, een laag energieniveau veroorzaken. Het innemen van de juiste supplementen kan je meer energie opleveren.
  • Zonlicht staat gelijk aan energie en helpt ons om gevoelens van lusteloosheid en vermoeidheid naar de achtergrond te verdrijven. Ga lekker even in het zonnetje zitten of bewegen!
  • Kies twee van je favoriete songs uit en ga een paar minuten los. Je hartslag zal stijgen en je voelt direct meer energie. Als je er dan ook nog eens bij lacht, is het een instant mood-booster.
  • Drinken, drinken, drinken. Je lichaam wordt moe als je te weinig drinkt, zie water als jouw nieuwe energiedrankje en maak er een gewoonte van om minimaal 2 liter water per dag te drinken.
  • Slapen, zorg voor een goede nachtrust, want goed slapen geeft meer energie! 

Inhoudsopgave