Beter slapen met een fijn avondritueel

We willen allemaal graag snel in slaap vallen en lekker de hele nacht door slapen. Een goed avondritueel kan je hierbij helpen en zorgen dat je de volgende ochtend uitgerust wakker wordt. Ik geef je wat ideeën over dingen die passen binnen een fijn avondritueel, haal eruit wat voor jou werkt en wie weet slaap jij voortaan als een roosje!

Waarom is een avondritueel belangrijk?

Het probleem is dat we vaak maar doorgaan en dan ineens is het tijd om te gaan slapen. We poetsen onze tanden en ploffen op bed. Terwijl je lichaam en geest nog in een staat van volle bewustzijn zijn, lig jij maar wat naar het plafond te staren en schaapjes te tellen. Je lichaam heeft tijd nodig om te ont-stressen, om de prikkels van de dag te verwerken en je gedachtes te ordenen. Met een vast avondritueel breng je structuur aan, je lichaam gaat door deze routine weten wanneer het moet gaan slapen en bereid zich voor op een fijne nacht.

Waar begin je?

Zoals altijd is een goede voorbereiding het halve werk. Het is de bedoeling om je dag stap voor stap af te bouwen. We zijn nu eenmaal een gewoontedier, dus hoe meer we een vaste routine aanhouden voor het slapen gaan, hoe beter je lichaam zal reageren op de signalen die je geeft en jij zult heerlijk kunnen gaan slapen.

  • Als eerst is het belangrijk om uit te tellen hoe laat je in slaap wilt vallen om 7,5 uur slaap te halen.
  • Tel daar dan ongeveer drie kwartier tot één uur boven op voor je avondritueel.
  • Ik heb op mijn telefoon een alarm ingesteld dat het tijd is om te gaan slapen.
  • Zet je schermen uit, je slaapt echt veel lekkerder als je op tijd je schermen uitdoet. 

Ik neem je mee door mijn avondritueel, het heeft mij heel veel rust en regelmaat gebracht. Ik was helemaal geen ochtend mens, maar ik kan nu gemakkelijk ’s ochtends opstaan en doordat ik alles goed voorbereid, ervaar ik veel minder stress. 

Stap 1: Opruimen

Ik hou er van om in een opgeruimd huis beneden te komen. Dat betekent dat ik voor het slapen gaan alle vaat weg werk, zorg dat mijn aanrechtblad schoon is en dat de kussens op de bank recht liggen. Allemaal kleine dingen die er voor zorgen dat ik de volgende ochtend aan de slag kan in een rustig en opgeruimd huis.

Stap 2: Hond uitlaten

Tijd voor een korte avondwandeling met de hond en lekker even knuffelen. Tijdens de wandeling krijg je de tijd om je gedachtes te ordenen. Je lichaam wordt rustig als je knuffelt met een huisdier en maakt hormonen en stofjes aan die je doen ontspannen en je een gelukkig gevoel geven. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat je bloeddruk lager wordt wanneer je met een huisdier knuffelt. Een super manier om te ontspannen!

Stap 3: Badkamer ritueel

Iedereen heeft zo zijn eigen badkamer rituelen, ik vind het bijvoorbeeld heel fijn om tijdens mijn avondritueel te douchen. Zo laat ik alle stress en zorgen van de dag van me afglijden en ben ik weer fris en fruitig. Ik poets mijn tanden, was mijn gezicht en smeer mezelf in met een bodylotion. Ik vind het heerlijk dat ik hier in de avond uitgebreid de tijd voor kan nemen, ’s ochtends gaat het anders toch maar vaak vlug, vlug, vlug… 

Stap 4: Pyjama aan en spullen klaarleggen

Tijd om iets comfortabels aan te trekken en alles voor morgen klaar te leggen. Wat trek ik aan, van sieraden tot schoenen. Ik verzamel het gelijk. Ik ben echt zo iemand die er even over doet om te beslissen wat ik aan trek dus ideaal als alles al klaar ligt voor de volgende morgen. 

Stap 5: Planning en doelen

Nu het huis is opgeruimd, de spullen voor morgen klaar liggen en ik fris gewassen in mijn bedje lig is het tijd om de planning voor de volgende dag te maken. Even kijken wat voor afspraken er nog staan, zodat ik niets vergeet en noteren wat moet ik doen. Voor mij creëert dit heel veel rust in mijn hoofd. Ik ben zo iemand die 101 gedachtes krijgt op het moment dat ze eigenlijk niets meer wil doen. Door dit van me af te schrijven weet ik dat het ergens staat en ik het los kan laten. 

Als laatste schrijf ik nog op wat mijn doelen zijn voor de volgende dag en houd ik een braindump. Wat wil ik morgen bereiken? Zo maak ik een vliegende start zodra ik ben opgestaan en dat is waarom ik een avondritueel heb!

Stap 6: Journaling

Ik vind dit een van de fijnste onderdelen van mijn avondritueel. Even evalueren hoe de dag is geweest. 

  1. Wat was mijn goede daad van vandaag? 
  2. Wat kan ik aan mezelf verbeteren?
  3. Welke drie leuke dingen heb ik vandaag meegemaakt?

Ik gebruik hiervoor het 6 minuten dagboek maar je kunt ieder notitieboek gebruiken. Op deze manier hou je een soort dagboekje bij. Je schrijft het puur voor je zelf op, heb je een mindere dag dan kun je teruglezen wat je eerder opschreef. Voor mij is dit een cruciaal onderdeel om de dag af te sluiten en te genieten van al het leuks wat er vandaag is gebeurd! 

Stap 7: Affirmaties en visualisatie

Nu je rust in je hoofd hebt gecreëerd is het tijd om te werken aan je doelen. Wat wil jij bereiken? Wil je graag promotie maken op je werk? Zie dan voor je dat je die baan krijgt, zie hoe het voelt, wat voor werkzaamheden je uitvoert en wat het met je doet.

Misschien wil je liever fit worden en 10 kilo afvallen? Zie jezelf in de sportschool staan, hoe zal je lichaam eruit zien als je jouw doel hebt behaald? Het hoeven niet altijd grote doelen te zijn, als je jezelf maar inleeft dat je het al behaald hebt. Visualiseren is even wennen maar het is niet voor niets dat alle succesvolle mensen dit doen!

Affirmaties zijn er om je te helpen jezelf te herprogrammeren, door ze te verweven in je ochtend– en avondritueel programmeer je jezelf om je doelen te behalen. Affirmaties die bijvoorbeeld passen bij het doel fit worden en 10 kilo afvallen zijn:

  • Ik ben gezond en fit, ik zit vol energie.
  • Ik eet bewust.
  • Ik ben gewicht aan het verliezen en het voelt heerlijk.
  • Met mijn kracht kan ik moeiteloos afvallen.
  • Ik maak gezonde keuzes.
  • Ik kan alles bereiken wat ik wil.

Wil je weten hoe je affirmaties kunt bedenken die passen bij jou doelen? Lees dan ook eens: Wat zijn affirmaties en hoe werken ze? 

Stap 8: Mediteren

Tijd om de lampen uit te doen. Mediteren is het laatste stapje in mijn avondritueel. Het geeft mijn lichaam en geest net dat laatste duwtje wat het nodig heeft om volledig te ontspannen. Hoewel veel mensen niets hebben met mediteren, het maar zweverig of vreemd vinden is dat echt niet het geval. Voor mij is mediteren niets meer dan rustig liggen en mijn gedachtes als wolkjes weg laten drijven. De perfecte manier om ultiem zen te gaan slapen.

Je bent aan het einde gekomen van je avondritueel. Het is tijd om lekker te gaan slapen! 

Ik hoop dat het delen van mijn avondritueel je inspiratie heeft gegeven voor het jouwe. Het belangrijkste is om alle apparaten uit te zetten en jezelf rust en ontspanning te gunnen. Of je dit nu doet met een kop thee en een goed boek of door te mediteren zoals ik is om het even, de keuze is aan jou! Haal eruit wat bij je past en ik vind het heel leuk om te horen wat het voor je doet.

Inhoudsopgave

Ook interessant