De 10 belangrijkste voordelen van yoga!

Hoevaak wordt yoga wel niet aangeraden? Toen ik chronisch ziek werd, vertelde mijn omgeving me continu wat de voordelen van yoga zijn en dat ik het toch echt eens moest proberen. Ik geloofde er zelf niet erg in, voelde er weinig voor om mijn lichaam in allemaal vreemde posities te duwen aangezien ik al veel pijn heb. Toch ben ik eens een lesje yoga gaan doen…

Als mijn gedachtes zo waren gebleven had ik dit artikel natuurlijk niet hoeven schrijven! Ik sta iedere ochtend op met 15 tot 20 minuten yoga en voel me er fantastisch door. Ik ontspan, mijn lichaam voelt sterker en ik begin gefocust aan mijn dag. Ik ga jou vertellen wat de voordelen van yoga zijn en ik ben benieuwd of je ze herkent en ik je over kan halen zelf aan de slag te gaan!

Wat is yoga?

Yoga is een traditie die ruim 5.000 jaar geleden is ontstaan in India. Yoga betekent letterlijk ‘verenigen’, ‘beheersen’ en ook ‘herboren’. De bedoeling is om de geest, het lichaam en je moties in harmonie te brengen waardoor je innerlijke rust vindt. Yoga maakt hierbij gebruik van bewegingen, ademhalingstechnieken, houding, ontspanning en meditatie. 

De voordelen van yoga

Wellicht twijfel je of yoga iets voor jou is en wat er voor jou zou kunnen betekenen. Ik snap dat je er niet direct een voorstelling van kunt maken en dat je niet staat te springen om iets ‘zweverigs’ te gaan doen. Toch is yoga alles behalve dat en kan het ook voor jou veel goeds doen. Het is even wennen, de houdingen zijn moeilijker dan dat ze er uit zien maar als je doorzet zul jij ook de voordelen van yoga ervaren! En als je al jaren bezig bent, dan ben ik benieuwd of jij deze voordelen van yoga ook herkent!

Iedereen wil graag een gezond lichaam en een gezonde geest, het zijn dan ook de basis elementen van een gelukkig leven. Yoga is een onderdeel van je dag wat hierbij kan helpen, ik soms de voordelen voor je op:

1. Vergroot je flexibiliteit

Ben jij net als ik ook zo stijf als een hark? Lijkt de grond met je vingers aanraken als je benen gestrekt zijn ook een onmogelijk taak? Dan zul je snel de voordelen van yoga ervaren. Bij yoga stretch je jouw spieren, hierdoor worden ze flexibeler. Als je een soepele spieren hebt, raak je minder snel geblesseerd. Je spieren worden langer en kunnen de belastingen gemakkelijker aan. Hierdoor presteer je beter! 

2. Verbetering van je lichaamshouding

Vaak gaan we niet bewust om met ons lichaam, het valt ons pas op als we pijntjes beginnen te voelen. Een verkeerde lichaamshouding kan vervelende klachten tot gevolg hebben. Bij yoga leer je om een gezonde houding aan te nemen, de belangrijkste reden hiervoor is dat je er de hele les bewust mee bezig bent en je continu je houding corrigeert. 

Er is tijdens de oefeningen geen tijd om in elkaar te zakken. Yoga helpt je om de natuurlijke houding van je lichaam weer terug te vinden en dit bewustzijn neem je de rest van de dag met je mee. Denk als je achter de computer zit of auto rijd nog maar eens aan wat je geleerd hebt, je zult zien dat je pijnklachten verminderen en je rechten op gaat staan.

3. Een massage voor de organen

De asana’s (houdingen) zorgen voor een massage van de organen welke hierdoor beter gaan functioneren. Zo is een van de voordelen van yoga bijvoorbeeld dat de verschillende stelsels, denk aan endocriene, cardiovasculaire, het zenuwstelsel en de spijsvertering beter gaan werken.  Een voorbeeld van een asana is de Yoga Cobra. Als je deze oefening uitvoert open je jouw borst, bouw je kracht op in je schouders en armen en masseer je de organen ter hoogte van de buik en de nieren.

Het Gezinsleven - Lifestyle - Sporten - De 10 voordelen van yoga! - Cobra

4. Concentratie

Je bent tijdens het beoefenen van yoga op een ontspannen manier toch heel aandachtig bezig. Hierbij verbeter je jouw concentratievermogen en die voordelen merk je ook terug in andere facetten van je leven. Je kunt je beter focussen, helder nadenken en bent productiever!  

5. Ontspanning en een betere nachtrust 

Als je lichaam na een hele nacht in bed of een dag op kantoor stijf aanvoelt is yoga heerlijk ontspannen. Even rustig rekken en strekken, om wakker te worden of je lichaam los te maken. Door de ademhalingstechnieken die erbij horen leer je je te ontspannen en dit is ook fijn als je moeite hebt met in slaap vallen of bijvoorbeeld spanning ervaart in je nek en schouders. Je zult zien dat je door yoga tot rust komt en beter in je vel komt te zitten.

6. Kracht

Ik heb me aardig vergist in hoeveel kracht er nodig is voor sommige asana’s. Yoga versterkt je spieren en botten, je zult je sterker voelen en meer energie hebben. Zo train je de buik- en rugspieren, versterk je jouw wervelkolom en werk je onder andere aan je hamstrings en quadriceps. Je leert ook de grenzen van je lichaam kennen en hiernaar te luisteren. Je komt jezelf tegen op de mat en dat is niet altijd fijn, maar uiteindelijk brengt het je verder. De combinatie van werken aan je lichaam en geest, is voor mij een van de grooste voordelen van yoga.

7. Ademhaling

De voordelen van yoga zijn niet alleen op lichamelijk vlak merkbaar, ook mentaal kan yoga je sterker en krachtiger laten voelen. Door de ademhalingstechnieken die je leert bij yoga kun je jezelf beter concentreren en verbeter je de longcapaciteit. Hierdoor verbeteren jouw sportprestaties en je uithoudingsvermogen. Doordat je bij yoga voornamelijk diep en langzaam ademt kom je tot rust en kan je lichaam ontspannen. Voel je je door de dag heen gestrest? Neem dan eens één minuut de tijd en let op je ademhaling, je zult merken dat je jezelf direct rustiger en krachtiger voelt. 

8. Lagere bloeddruk

Heb je last van een hoge bloeddruk? Dan kan een van de voordelen van yoga voor jou zijn om deze te verlagen. Want naast dat het een goede work-out is voor je hele lichaam is het ook goed voor je hart. Yoga werkt ontspannend en vooral oefeningen zoals savasana en meditatie kunnen helpen bij een te hoge bloeddruk. 

9. Stress verminderen

Door iedere dag yoga te doen kun je beter leren omgaan met stress. Yoga kent veel ontspanningsoefeningen, hierdoor leer je lichamelijk te schakelen tussen inspanning en ontspanning. Tijdens yoga leer je om jezelf goed te ontspannen en om negatieve gedachtes en emoties los te laten. Je voorkomt hiermee dat emoties zich opstapelen en je voelt je rustig en kalm. Je kunt weer met een heldere blik tegen zaken aan kijken en onbelangrijke dingen punten laten gaan. Hierdoor blijft er energie over voor de belangrijke zaken in het leven en dit is voor mij een van de belangrijkste voordelen van yoga.

10. Tijd voor jezelf

Je hebt maar één lichaam en het is belangrijk om hier zo goed mogelijk voor te zorgen. Door yoga houd je jouw lichaam en geest gezond. Het vergroot je zelfwaardering en je bewustzijn. Inplaats van je uit het veld te laten slaan, weet je dat jij alles aan kan! Yoga confronteert je met angsten en uitdagingen waardoor jij de mogelijkheden vindt om deze te overwinnen.

Op een subtiele manier zul je door regelmatig yoga te beoefenen de voordelen van yoga opmerken. Je zult je gelukkiger en tevredenen voelen, lekkerder in je vel zitten en meer uit je dag halen. Ga jij ermee aan de slag? En welke voordelen van yoga heb jij al ervaren?

Inhoudsopgave

Ook interessant