DNA-onderzoek: dit zijn de mogelijkheden

Het Gezinsleven - Sponsored blog

De afgelopen jaren is de wetenschap ontzettend verbeterd. Dit is ook het geval op het gebied van genetica. Deze wereld is echter nog steeds lastig te begrijpen, al helpt een DNA-onderzoek op dit vlak. Er zijn allerlei redenen waarom je een DNA-test zou moeten nemen. In dit artikel vertellen we je meer over DNA-testen en de verschillende onderzoeken die mogelijk zijn.

Waarom een DNA-onderzoek?

Veel mensen denken bij een DNA-onderzoek gelijk aan het achterhalen van familiebanden. Toch is een DNA-onderzoek voor veel meer doeleinden te gebruiken. Je kunt je DNA zien als je persoonlijke genetische code en er ligt dus allerlei informatie over jou en je lijf in opgeslagen. Zo kan er informatie uit gehaald worden met betrekking tot de juiste voeding of welke medicijnen je wel of niet mag hebben. Hieronder bespreken we een aantal mogelijkheden.

1.    Dieet

Met een DNA-onderzoek kun je weten welk type dieet het beste voor je zal werken. De resultaten tonen namelijk aan of je beter een vetarm of koolhydraatarm dieet kunt volgen bijvoorbeeld. Je hebt misschien al tig diëten geprobeerd en ze werkten allemaal niet. Met een DNA-test krijg je dan informatie over welk dieet wel past bij je lichaam, wel zo handig voor je gewichtsbeheersing!

2.    Lactose-intolerant

Relatief veel mensen zijn lactose-intolerant terwijl ze dat niet eens weten. Dit komt doordat veel van de wereldbevolking het enzym lactase aanmaakt tijdens de eerste levensjaren, maar in principe is dit enzym alleen nodig als we gevoed worden met de melk van onze moeder. Dit betekent dan ook dat het grootste deel van de wereldbevolking eigenlijk lactose-intolerant is. Met een DNA-test, wat onderdeel kan zijn van een preventief gezondheidsonderzoek, kun je dit controleren!

3.    VO2Max

VO2Max wordt door wetenschappers gebruikt voor het meten van de maximale snelheid waarin je lichaam zuurstof kan gebruiken terwijl je sport. Dit is een test die gebruikt wordt voor het bepalen van je aërobe vermogen. Met een DNA-onderzoek kun je achter je VO2Max komen. Er zijn bepaalde genen die je hiervoor kunt gebruiken, namelijk CRP, ADRB2, VEGF en PPARGC1A. Door deze genen begrijp je je natuurlijke VO2Max-capaciteit.

4.    Letselrisico

Als je een fervent sporter bent, zul je waarschijnlijk op de hoogte willen zijn van hoeveel kans je maakt op blessures. Als je regelmatig traint om fit te blijven, wil je dus je letselrisico weten. Je leert hierdoor bovendien ook nog je voedingsbehoeften na het sporten kennen. Door de resultaten van een DNA-onderzoek kun je zelfs achter je doses micronutriënten komen.

5.    Herstelsnelheid

Sommige mensen kunnen elke dag naar de sportschool gaan zonder enige moeite, terwijl anderen na een workout dagen bij moeten komen. Je kunt hier met een DNA-test achter komen, doordat zo’n onderzoek je herstelsnelheid vertelt. Het rapport dat je krijgt na de test, vertelt je precies hoe je lijf herstelt. Je krijgt mogelijk zelfs aanbevelingen over je behoefte aan antioxidanten waardoor je lichaam beter herstelt.

Deel deze blog:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Inhoudsopgave

BoekenBoeken
Klik Hier
BabyBaby
Klik Hier
Design en lifestyleDesign en lifestyle
Klik Hier
KlussenKlussen
Klik Hier

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Ook interessant

Het Gezinsleven - lifestyle - sporten - sportvoeding

Optimaal presteren met de juiste sportvoeding: Voor, tijdens en na het sporten

Sportvoeding speelt een cruciale rol in het maximaliseren van je prestaties en het bevorderen van een snel herstel na het sporten. Of je nu een recreatieve sporter bent of een professionele atleet, het kiezen van de juiste voedingsmiddelen op het juiste moment kan een aanzienlijk verschil maken in je energieniveaus en herstelproces. In dit blogartikel ontdek je een gedetailleerde en logische opbouw voor wat je het beste kunt eten voor, tijdens en na het sporten om je energie te behouden en het herstel te bevorderen.

Lees meer →