Het 6 minuten dagboek – Review

Schrijf jezelf gelukkig in 6 minuten per dag, want ‘je zult je leven nooit veranderen als je niet iets verandert in wat je elke dag doet. Het geheim van succes zit besloten in je dagelijkse routine.’ Met deze quote van John C. Maxwell begint het 6 minuten dagboek. Het was lang geleden dat ik een dagboek bij hield. Vroeger had ik een mooi dagboek met een slotje, ik kan nog altijd lachen om de verhalen die ik heb geschreven maar het leverde me niet genoeg op om er mee door te gaan.

Het 6 minuten dagboek

Het 6 minuten dagboek is anders, het stelt jou de vragen en helpt je om na te denken over wat je opschrijft. Je kunt het een soort invulboekje noemen, je hoeft geen eigen vragen te verzinnen of je dag te beschrijven. Je hebt een ochtenddeel, een avonddeel en weekvragen en opdrachten. 

De bedoeling is om je met een zo klein mogelijke tijdsinvestering gelukkiger te gaan voelen. Het 6 minuten dagboek zet je aan tot denken en ik zelf heb het aangeschaft toen ik het even niet meer wist. Ik vond het moeilijk om te genieten van de kleine dingen, het leven ging aan me voorbij terwijl ik er niet van genoot. Dit dagboek heeft me geholpen om gelukkiger en tevredener te zijn met de allersimpelste middelen, in mezelf te geloven en te dromen. 

“Schrijf jezelf gelukkig in 6 minuten per dag”

In dit invulboek stelt bestsellerauteur Dominik Spenst je de juiste vragen op het juiste moment. Na een gedegen uitleg over de principes van positieve psychologie, nodigt Dominik je in dit journal uit om over je dag na te denken, van schrijven een gewoonte te maken en positief op jezelf en je dag te reflecteren. En bomvol quotes van Tony Robbins tot Oprah, van William Shakespeare tot Agatha Christie. Je ontdekt waar je gelukkig van wordt en zo ontstaan er vanzelf positieve gedachtes en nieuwe positieve gewoontes.

Ter afsluiting van een week volgen er vragen als: Welk compliment had het meeste effect op jou? Wat zou je meteen gaan doen als je niet bang was om fouten te maken? Na elke maand is er een korte check hoe je je voelt over zaken als: humeur, dankbaarheid, vrienden, familie; of je ontspannen bent, gezond, creatief. Na een jaar blik je terug en zie je het resultaat: je bent gegarandeerd gelukkiger. En het mooie is: het kost je maar 6 minuten per dag! (Bron: Spectrum Lifestyle – het 6 minuten dagboek)

Mijn leeservaring

Het is een stevig dagboek wat na vier maanden intensief gebruik er nog altijd goed uitziet. De kaft is wel wat saai, wordt wat grauw en straalt niet direct positiviteit uit maar daar moet je even doorheen prikken. Het 6 minuten dagboek bestaat uit twee delen. In het eerste deel lees je alles over wat het 6 minuten dagboek voor jou kan betekenen en hoe je het dagboek het beste kunt gebruiken. Vanaf pagina 68 begint het dagboek gedeelte en kun je zelf aan de slag.

Deel 1

Het begin van het 6 minuten dagboek bestaat uit spreuken, quotes en uitleg. Wat is het belang van een ochtend ritueel? Wat is positieve psychologie? Wat kunnen affirmaties voor jou betekenen en hoe pas je ze toe? Er wordt uitgelegd hoe je het dagboek het beste kunt gebruiken en waarom het zinvol is om er mee bezig te zijn. Ik werd tijdens het lezen heel erg gemotiveerd om aan de slag te gaan!

Het geheim van veranderen is niet al je energie richten op vechten tegen het oude, maar op nieuwe dingen opbouwen.

Socrates

Deel 2

Nu je de theorie van het 6 minuten dagboek onder de knie hebt is het tijd om zelf aan de slag te gaan. 

Het ochtenddeel

Iedere ochtend begint met dezelfde drie vragen:

  1. Waar ben je dankbaar voor?
  2. Wat ga je doen om er een geweldige dag van te maken?
  3. Wat is de positieve affirmatie van vandaag?

Dankbaarheid is de basis van positieve gevoelens, meer eigenwaarde en het beter leren omgaan van stress en de problemen die horen bij het dagelijks leven. Ikzelf heb ook ervaren dat je door je dag te starten met dankbaarheid optimistischer de dag tegemoet treed. Soms kreeg ik zelfs vanzelf een glimlach op mijn gezicht. Door je aandacht te richten om dingen die je gelukkig en blij maken, kon ik met veel meer kracht de dag beginnen.

De vraag: wat ga je doen om er een geweldige van te maken? Dwingt je om te kijken naar de reden van de door jouw gekozen doelstellingen. Waarom wil je iets gaan doen? Wanneer is voor jou de dag geslaagd? Door hier in de ochtend over na te denken, zijn mijn dagen productiever geworden en kijk ik ’s avonds met een positief gevoel terug op wat ik heb bereikt. 

Met positieve affirmaties zet je de onbewuste delen van je hersenen in de bestuurdersstoel, je maakt ruimt voor positief en optimistisch denken. Je kunt ervoor kiezen om elke dag dezelfde affirmatie te kiezen en deze zo te integreren in je leven maar ik zelf heb gekozen voor de kolibriebenadering. Ik laat mijn affirmatie afhangen van hoe ik me die dag voel en wat er op de planning staat. Ik kies een affirmatie die me gaat helpen om alles uit de dag te halen en stappen te zetten in het realiseren van mijn doelen.

Avonddeel

Een dag met het 6 minuten dagboek eindigt met de volgende drie vragen:

  1. Welke goede daad heb je vandaag verricht?
  2. Wat kun je aan jezelf verbeteren?
  3. Wat voor leuke dingen heb je vandaag meegemaakt?

Een goede daad uitvoeren heeft niet alleen een positief effect voor een ander maar ook voor jezelf. Het kunnen simpele dingen zijn zoals een telefoon naar je oma, een glimlach naar de postbezorger of een klein cadeautje voor een vriend die het moeilijk heeft. Mensen die graag andere helpen vinden zichzelf gelukkiger dan mensen die het niet doen en door deze vraag sta je er iedere dag even bij stil wat je voor een ander kunt doen.

Door te kiezen voor het 6 minuten dagboek geef je eigenlijk wel aan je wilt werken aan je persoonlijke groei en ontwikkeling. Door de vraag: wat kun je aan jezelf verbeteren? Krijg je de kans om terugkerende problemen aan te pakken en denk je na over hoe je dingen beter kunt maken. 

De laatste vraag klinkt heel simpel (en dat is hij eigenlijk ook) maar heeft een grote uitwerking. Door aan het einde van de dag te focussen op wat voor leuke dingen je hebt mee gemaakt, zoom je in op die gebeurtenissen. Je geniet van kleine geluksmomentjes en kleine successen waarna je lekker kunt gaan slapen.

Weekvragen

Elke week eindigt met een aantal vragen die telkens anders zijn. Er is voldoende ruimte om ze te beantwoorden en eventueel aantekeningen te maken. Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn dus ik gebruik dit deel om dingen van me af te schrijven zodat ik ze ‘kwijt’ ben.

Weekuitdaging

Iedere week krijg je één weekuitdaging, dit kan variëren in een schrijfopdracht tot leren om jezelf meer te ontspannen. Sommige zijn heel leuk, andere passen minder bij me. Ik haal er uit waar ik iets aan heb, bijvoorbeeld de opdracht om minder te oordelen vond ik erg verhelderend werken.

Trackers

Nieuwe gewoontes aanleren dat gaat niet vanzelf. Het kost ongeveer 66 dagen om een gewoonte aan te leren. Je gedrag veranderen en je leven in een meer positieve richting sturen gaat niet over één nacht eis. Om je daarbij te helpen zijn in het 6 minuten dagboek 3 trackers per maand opgenomen.

Deze trackers kun je gebruiken om nieuwe gewoontes aan of oude gewoontes af te leren. Je kunt zelf kiezen welke doelen je wilt monitoren en kunt aangeven of dit gelukt is. Denk aan doelen als 2 liter water drinken, dagelijks mediteren, 30 minuten lezen per dag of stoppen met roken.

Maandelijkse controle

Via een lijstje kun je nagaan of je al verbetering opmerkt op verschillende onderdelen. Welk cijfer geef je jouw stemming? Hoe staat het ervoor met je relatie? Heb je voldoende tijd voor jezelf? Ik vond dit de eerste keer zeer confronterend om in te vullen, gelukkig zie ik door de tijd heen verbetering! 

Wat vind ik van het 6 minuten dagboek?

Het werkt onwijs gemakkelijk en kost weinig tijd waardoor het goed vol is te houden. Het dagboek ligt op mijn nachtkastje, waardoor ik er niet om heen kan en er automatisch aan wordt herinnert. Ik vind het een hele goede toevoeging aan mijn dagelijks routine omdat je leert voor jezelf te kiezen, gelukkig te zijn met de kleine dingen. Je hakt gemakkelijker knopen door, komt er achter wat je echt belangrijk vindt, wat je doelen zijn en hoe je die kunt bereiken. Er is genoeg ruimte voor opmerkingen en ideeën en dat is voor iemand als mij wel erg prettig. Ik ben vaak lang van stof en is de standaard ruimte niet altijd voldoende. 

Ik raad het boek zeker aan! Ik hou van de quotes die er in staan, maar sla soms wel wat weekvragen over. Sommige passen niet bij mij en dat is prima. En ja, je bent echt binnen 6 minuten klaar met het 6 minuten dagboek! 

Het 6 Minuten dagboek

  • Uitgeverij: Uniebroek/Het Spectrum BV
  • Pagina’s: 288
  • Prijs: €16,99
  • Genre: Zelfhulp/Dagboek

Je kunt het dagboek hier aanschaffen:

Inhoudsopgave

Het Gezinsleven - Moeder en kind - Kinderen 1-4 jaar - De Speelotheek - spelen met een speelgoedkeuken

De Speelotheek

Bij een bibliotheek leen je boeken, bij een speelotheek speelgoed. Makkelijker kun we het niet maken, toch had ik er nog nooit van gehoord. De

Lees meer →