Koolhydraatarm dieet

Het Gezinsleven - Sponsored blog

Waarom een koolhydraatarm dieet? Zo’n drie jaar geleden ben ik gestopt met roken (inmiddels niet meer) maar ik zag al snel dat de kilo’s eraan vlogen. Ik ben iemand die de hele dag door kan snacken en dat was na het stoppen ook duidelijk te zien. Ik kwam 16 kilo aan.

Veel mensen zagen het wel, maar omdat ik van tevoren erg mager was, vond iedereen het niet storend. Vrienden: “Je hebt nu een gezonde toet”. Ikzelf stoorde me er wel aan en daarom besloot ik een tijdje terug dat ik zo’n 10 kilo kwijt wilde. Hiermee zou ik voor mijn lengte op een nog steeds gezond gewicht uitkomen. Na verschillende pogingen waaronder veel te weinig eten en intermittent fasting besloot ik om een koolhydraatarm dieet te gaan proberen. Met resultaat!

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Bij een koolhydraatarm dieet is het gehalte aan koolhydraten dat je eet verlaagd. Je eet minder dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Als je veel koolhydraten eet, haal je daar je energie ook uit. Bij een koolhydraatarm dieet worden koolhydraten vaak vervangen door eiwitten, zodat je hier je energie uit kunt halen. Je eet gemiddeld nog tussen de 50 en 130 gram aan koolhydraten per dag. Eet je nóg minder koolhydraten dan noemen we dit een keto dieet.

We weten allemaal dat we om af te vallen minder calorieën moeten eten dan we verbruiken.  Doordat je eigenlijk een calorietekort creëert zal je afvallen en je streefgewicht kunnen bereiken.

Het gezinsleven - Kolydraatarm dieet

Wat zijn koolhydraten en wat doen ze?

Schrik niet, maar koolhydraten zitten in alle voedingsmiddelen waarin, suikers, vezels en zetmeel zijn verwerkt. Voor mij was dit een groot probleem aangezien ik wel houd van een toastje, een glas cola en het liefst eet ik elke dag aardappelen bij het avondeten. Dat werd dus afkicken.

Zoals je waarschijnlijk al door had zitten in bijna alle voedingsmiddelen wel koolhydraten, in de een wat meer dan de ander. Je hebt snelle en langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten worden zoals het woord al zegt, sneller opgenomen door het lichaam, maar dit wil niet zeggen dat het goed is, deze zijn vaak ongezond. Je energielevel gaat hierdoor snel omhoog maar zal ook snel weer dalen. Denk aan de welbekende sugar rush. Het zal je dan ook niet verbazen dat snelle koolhydraten voornamelijk te vinden zijn in producten die veel suikers bevatten.  

Langzame koolhydraten, je raadt het al, worden langzamer opgenomen in het lichaam. De energie komt geleidelijk aan vrij in het lichaam. Deze koolhydraten zijn ook een stuk gezonder voor het lichaam.

Dan hebben we ook nog onverteerbare koolhydraten, deze worden helemaal niet opgenomen door het lichaam. Dit zijn vezels en polyolen.

Wat mag je wél eten bij een koolhydraatarm dieet?

Stiekem mag je eigenlijk nog best veel eten bij een koolhydraatarm dieet. Hier was ik zelf heel erg blij mee want ik was bang dat ik beperkt zou worden en het daardoor niet vol zou kunnen houden. Zoals ik eerder al schreef kun je koolhydraten voornamelijk vinden in zetmeel en suikers. Alle onbewerkte en natuurlijke voedingsmiddelen kun je dus gewoon eten. Ook zijn er tegenwoordig voor veel producten vervangers (koolhydraatarm brood bijvoorbeeld) zodat ze in een koolhydraatarm dieet passen.

Koolhydraatarm dieet schema

Omdat ikzelf nogal gestructureerd ben vind ik het heel fijn om voor mezelf een eetschema te maken. Op zondag maak ik een lijstje van recepten die ik online heb gevonden en een lijstje met boodschappen voor de hele week.

En hier komt mijn valkuil, de boodschappen doen. Ik heb jarenlang als ik boodschappen ging doen geen lijstje meegenomen, met als resultaat dat ik altijd wel een zak chips of iets lekkers voor op een toastje meenam. Gelukkig ben ik streng voor mezelf en houd ik me strikt aan het boodschappenlijstje.

Doordat je van tevoren een eetschema maakt, heb je ook wat meer rust in je hoofd. Je hoeft niet meer na te denken over wat je gaat eten, je hebt het al in huis en je kunt het meteen klaarmaken als je thuiskomt van je werk. En dit werkt voor mij weer optimaal, omdat ik niet meer dagelijks naar de winkel hoef en dus ook geen snackies mee kan nemen.

Voordelen van een koolhydraatarm dieet

Bovenaan staat natuurlijk dat je af zal vallen, je kunt je streefgewicht behalen als je je aan het dieet houdt en daarbij voldoende beweegt. Je zal merken dat je je al snel fitter voelt doordat je vrijwel geen suikers meer eet, maar wel eiwitten binnenkrijgt. De eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel en minder honger en daardoor is het dieet ook makkelijk vol te houden in het dagelijkse leven. Je gezondheid zal er zeker op vooruitgaan.

Resultaat koolhydraatarm dieet

Nu ben ik nog niet zo heel lang bezig maar ik merk wel dat ik me een stuk fitter voel. Afkicken van de suikers en zetmeel was voor mij best heftig. Ook heb ik minder last van hoofdpijn, dit had ik eigenlijk dagelijks, maar ik merk dat sinds ik vooral van de cola afblijf, mijn hoofdpijn aanzienlijk minder is geworden.

Ik heb nog een lange weg te gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat het goed gaat komen. Zeker omdat het dieet goed vol te houden is. Op dit moment ben ik 3 kilo kwijt en ik hoop er nog 7 te mogen verliezen.

Weet jij nog leuke recepten die passen bij een koolhydraatarm dieet? Deel ze in de comments!

Deel deze blog:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Inhoudsopgave

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

Ook interessant