Zelf een bedrijf beginnen? Denk aan een sterke online marketing strategie

Het Gezinsleven - Personal Blog

Als (online) ondernemer zijnde weet ik maar al te goed hoe belangrijk het is om goed na te denken over een goede online marketing strategie. Als je online succes wil behalen, is een goed ingerichte online marketing strategie van groot belang.  Het is soms niet heel moeilijk om een goede online strategie te bepalen, maar het is wel heel erg belangrijk voor jouw bedrijf.

Als je geen goede online strategie hanteert voor jouw bedrijf dan ga je met hagel schieten. Hierdoor wordt het erg lastig om je tijd goed te verdelen en om de juiste keuzes te maken. Denk dus goed na over een passend logo, een goede huisstijl en een goede online strategie, dit zorgt voor focus binnen jouw bedrijf.

Online marketing strategie

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een bedrijfsstrategie waarbij je je online kanalen als uitgangspunt neemt. Een leuk voorbeeld van een bedrijf dat uitsluitend online opereert is bijvoorbeeld Dryly, zij hebben een vernieuwde moderne plaswekker ontwikkeld en willen deze uitsluitend online verkopen aan de eindconsument.

Wat voor bedrijf je ook hebt of gaat beginnen: een duidelijke strategie heb je altijd nodig. Dat is de rode draad die je volgt om je bedrijf succesvol te maken. Online voer je de strategie door met behulp van een goede website, social media, Google, E-mail marketing en meer. Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen kan je natuurlijk ook altijd een internet marketing bureau inschakelen.

Waarom is een goede online marketing strategie belangrijk?

Als je een nieuwe onderneming wilt starten is het belangrijk om te weten wat je precies gaat doen en welke stappen je in welke volgorde moet gaan zetten. Zonder een duidelijke online marketing strategie is het heel moeilijk om te bepalen wat je wanneer moet doen. Er zijn veel verschillende soorten online marketingmiddelen maar wat is voor jouw bedrijf of product de juiste volgorde? Waar moet ik beginnen en welke specialisten moet ik extern inhuren? Er zijn ontzettend veel online mogelijkheden zoals SEO, SEA, Socials, Influencers, Linkbuilding etc.

Als je wilt kan je de hele dag aan de slag met social media. Je kunt bijvoorbeeld op zoek gaan naar influencers, contacten leggen en bekijken of zij jouw product of dienst kunnen en willen promoten. Het klinkt eigenlijk altijd intereressant om Influencers in te zetten maar dit is erg tijdrovend en ook dit kan soms niks opleveren. Als je een heldere online marketing strategie hebt, weet je vanzelf hoe en wanneer je een volgende stap kan zetten. Dat scheelt je veel tijd, geld én frustratie. Als je een logisch uitgewerkte online marketing strategie hebt opgezet, bereik je jouw doelstellingen veel sneller dan wanneer je zonder plan start. 

Online marketing strategie instagram

Er zijn nog steeds veel ondernemers die zonder een duidelijk plan (strategie) starten, laat staan met een duidelijke online strategie. Vaak hebben ze wel een idee van wat ze willen bereiken met hun bedrijf (klanten helpen, omzet behalen, groeien etc.). Maar hoe ze dat precies willen gaan doen en wat daar voor nodig is is dan nog niet precies duidelijk.

Tips voor opzetten van jouw online marketing strategie

Als je de juiste online marketing strategie voor jouw bedrijf gaat bepalen is het van belang om de volgende vragen te beantwoorden:

1. Bepaal jouw ideale klant

Wie wil je precies gaan bereiken? Ligt jouw focus op mannen, op vrouwen of juist allebei? Hoe ziet de potentiële doelgroep er uit?

2. Bepaal de doelstellingen voor jouw bedrijf

Wat wil je precies bereiken met jouw online strategie? Wil je meer omzet behalen uit je huidige klanten of wil je juist meer klanten? Of richt je je juist op meer bekendheid en verkeer naar je website? Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van alles.

3. Specificeer je doelstellingen

Als je je specifieke doelstellingen hebt bepaald in het vorige punt is het goed om er ook specifieke getallen aan te gaan hangen. Dus hoeveel klanten wil je komend jaar werven of hoeveel omzet wil je behalen. Dit soort doelstellingen zorgen voor een duidelijke focus binnen je team. Puur voor de motivatie is het ook erg leuk als je successen viert, dus proost met je team op behaalde doelstellingen!

4. Maak een keuze voor de juiste social kanalen

Er zijn vele social media kanalen en elke met een eigen karakter. De doelgroep per kanaal is verschillend en ook het type content dat er geplaatst wordt.

5. Schrijf unieke en onderscheidende content

Content genereren is erg belangrijk voor de organische vindbaarheid (SEO) van je bedrijf. Het schrijven van unieke teksten voor de verschillende pagina’s en het gebruik maken van een blog kan de organische vindbaarheid van je bedrijf flink versterken.

6. Deel je content met anderen

Als je een leuke blog hebt geschreven over relevante onderwerpen met betrekking tot jouw onderneming dan is het belangrijk dat je de links van deze blogs ook deelt op jouw social media kanalen.

online marketing

Hulp nodig bij het schrijven van jouw online marketing strategie?

Er zijn inmiddels veel internet marketing bureau’s te vinden. Bij het maken van de juiste keuze zouden wij altijd adviseren om goed te kijken naar het portfolio van het betreffende bureau en eventueel ook andere ondernemers in je omgeving om advies vragen. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat het vaak prettig is om een bureau uit je regio te zoeken. Hierdoor kan je vaak sneller schakelen en is het ook eenvoudiger om een keer af te spreken.

Wij hopen dat we je met deze tips alvast op weg hebben kunnen helpen. Mocht je misschien nog extra tips hebben voor onze lezers, laat deze dan achter in de comments.

Deel deze blog:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Inhoudsopgave

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

Ook interessant