Stop met snoozen, waarom het beter is om maar gewoon op te staan als je wekker gaat!

Het Gezinsleven - Personal Blog

Snoozen, vele van ons hebben er een handje van en ik was er zelf ook zo een. Opstaan was voor mij nooit geen feestelijk moment. Zeker als je al een slechte dag hebt en er weinig leuks op het programma staat, kan het erg lastig zijn om je bed te verlaten. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom je bed ’s ochtends 100 keer lekkerder ligt en 15 minuten snoozen aanvoelen als één minuut. Goed, dat zijn mijn hersenspinsels daar zal ik jullie niet langer mee lastig vallen. De vraag is, hoe je van wereldkampioen snoozen, omdraaien en uitstellen verandert in opstaan zodra de wekker gaat!

Onderzoek naar snoozen

Het is hartstikke verleidelijk om die wekker nog maar eens een tikje te geven, maar uit onderzoek is gebleken dat die 15 minuten extra tijd in bed jouw geen extra energie op gaan leveren. Snoozen maakt namelijk je lichaam en geest in de war. Jouw brein weet dat wanneer je wekker afgaat er een einde is gekomen aan je welverdiende nachtrust, jij weet dat alleen nog niet en drukt nog maar eens op de snoozeknop. Hierdoor val je weer in slaap en begint jouw slaapcyclus opnieuw. 

Wanneer na 7 minuten je wekker dan opnieuw afgaat is je brein nog niet klaar met deze nieuwe slaapcyclus, je zit er dan nog middenin en hierdoor voel je jezelf de rest van de dag moe. Je bent je loom, kunt je slechter concentreren en bent minder scherp. Wist je dat snoozen zelfs de kans op stress en depressie kan vergroten? Zo wil je jouw dag toch niet langer beginnen?

Wat nu?

Ik dacht zelf ook altijd dat ik dat kwartiertje snoozen heel hard nodig had. Ik vond dat ik die rust verdiende maar eigenlijk wordt je er alleen maar onrustig van. Je voelt je moe, moet alles gehaast doen en alles kost veel energie. Terwijl de ochtend eigenlijk het krachtigste moment van de dag is, er ligt een nieuwe pagina en jij mag beslissen hoe je jouw verhaal vandaag gaat schrijven. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! 

Stoppen met snoozen

Nu je weet dat snooze-slaap geen kwaliteit heeft is het tijd om er mee te stoppen, maar hoe doe je dat? Ik heb 5 tips voor je verzameld.

1. Je slaapcyclus 

Je slaapcyclus bestaat uit blokken van 1,5 uur en om uitgerust wakker te worden moet je aan het einde van zo’n blok wakker worden. Als volwassene heb je vijf slaapcyclussen nodig, slaap je aan een stuk door dan is 7,5 uur slaap perfect. Studenten en middelbare scholieren hebben negen uur slaap nodig, één cyclus meer. Het beste is om te zorgen voor een vast slaapritme. Je lichaam houdt van routine en went hier heel snel aan.

Het is dus raadzaam om op tijd naar bed te gaan zodat je alle cyclus kunt doorlopen. Zelf sta ik om 06.30 op, dat betekent dat ik om 23.00 moet slapen. Meestal ga ik rond 22.30 naar boven, start mijn avondritueel en val rustig in slaap met een meditatie. Wat mij hierin het meest heeft geholpen is het wegleggen van mijn telefoon een half uur voor ik ga slapen, hierdoor val ik veel sneller in slaap. Merk je dat je altijd moe wakker wordt? Probeer dan niet te snoozen maar eens wat eerder te gaan slapen, de kans is groot dat je structureel te weinig slaapt. 

2. Douchen

’s Avonds een douche nemen heeft een positief effect op je huid, je spoelt al het zweet, de oliën en andere invloeden van buitenaf van je huid af. Terwijl dit als je ’s ochtends pas gaat douchen de hele nacht de kans heeft om in je huid te trekken. Het andere grote voordeel van ’s avonds douchen is dat je er beter door kunt slapen! Je lichaam maakt minder cortisol (stresshormoon) aan, hierdoor ga je minder gestresst naar bed en val je gemakkelijker in slaap.

Naast dat je minder stress ervaart na dat je een tijdje onder die warme straal hebt gestaan, is ook de temperatuurwisseling die douchen veroorzaakt goed voor je slaap. Je lichaam koelt af als het bijna tijd is om te gaan slapen. Doordat door douchen eerst je lichaamstemperatuur eerst weer omhoog gaat en daarna snel daalt voel je jezelf sneller slaperig!  Probeer het zelf eens, na een warme douche val ik altijd heerlijk in slaap en het scheelt me heel veel tijd in de ochtend.

3. Je wekker

Je telefoon naast je bed laten liggen met die snoozeknop ’s ochtends vol in beeld, gaat het niet gemakkelijker maken om niet te snoozen. Er zijn een paar dingen die je kunt doen:

  • Je zet maar één wekker, geen excuses als jij hem uit drukt en blijft liggen kom je te laat.
  • Verhuis je telefoon naar een plek waar je vanuit je bed niet bij kunt. Hoe vervelend dit die eerste dag ook mag voelen, je moet wel opstaan om van die rot herrie af te komen. Het werkt echt en zodra je 2 minuten naast je bed staat, ben je er zelf ook blij mee!
  • Eigenlijk zou je geen wekker nodig moeten hebben. Het is het beste als je lichaam uit zichzelf wakker wordt. Dit doet het door aan het einde van je slaapcyclus je lichaamstemperatuur en het cortisol niveau te laten stijgen. Dit doe je door je lichaam te laten wennen aan een vast ritme en je hier ook in het weekend aan te houden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het mij nooit lukt om zonder wekker op te staan, maar ik blijf het proberen! 
  • Sta op en doe meteen de gordijnen open (of laat ze automatisch open gaan met deze elektrische gordijnrails), als je direct daglicht en wat frisse lucht inademt voel je jezelf snel fitter. Strech er een beetje bij, je lichaam zal je dankbaar zijn. 

4. Vervang snoozen voor een goede gewoonte

Wat ga je doen met die extra tijd? Stoppen met snoozen is voor niemand een eitje, maar vervang het eens door een goede gewoonte! Als ik ’s ochtends vroeg buiten de hond uitlaat terwijl de rest nog op één oor ligt, ben ik toch een beetje trots op mezelf! Je kunt ook kiezen om te mediteren, een boek te lezen of een lekker ontbijtje te maken. Gebruik de tijd die je anders verspilde aan snoozen goed, als je merkt dat je veel hebt aan het eerder wakker worden, wordt het steeds gemakkelijker om op te staan. 

Wat mij erg geholpen heeft, is ’s ochtends het eerste uur mijn telefoon links te laten liggen. Als ik door mijn social media scroll terwijl ik nog in bed lig, is er zo een half uur aan kostbare tijd verloren. Het is even afkicken, maar wie weet helpt het jou ook!

Sport ’s ochtends 

Wil je bijvoorbeeld afvallen? Dan kun je het beste ’s ochtends gaan sporten. Je lichaam kan in de ochtend beter vetten los maken en dus vet verbranden. Omdat je nog niet helemaal wakker bent is het wel belangrijk om genoeg te drinken en een goede warming-up te doen. Tegen de tijd dat je normaal gesproken uit je bed kwam heb jij je work-out al gehad en dan mag je jezelf best een schouderklopje geven! Jij begint je dag lekker wakker en energiek, laat de rest van de dag maar komen.

Conclusie: stop met snoozen

Nu hoef je na het lezen van dit artikel echt niet iedere ochtend om half 6 vrolijk naast je bed te staan om yoga te doen. Ik vind het super knap als mensen dat wel kunnen, maar persoonlijk is dat voor mij wat te vroeg. Bouw het eens rustig op, begin met een kwartier eerder opstaan, dan een half uur. Kijk wat bij jou past en creëer een ochtendritueel waardoor jij vrolijk en met de juiste mindset wakker wordt en je dag kan beginnen!

Inhoudsopgave

Ook interessant