Wandelen is gezond, de 16 voordelen!

Het Gezinsleven - Personal Blog

Wat doet wandelen voor je lichaam en je geest? Wandelen is gezond maar waarom? Sinds de corona crisis hebben wij het wandelen pas echt ontdekt, het is een uitlaatklep geworden en het heeft ons veel plezier gebracht. Als mensen aan wandelen denken wordt vaak gedacht dat ze meteen uren moeten lopen. Maar dat is niet waar! Een half uur lopen per dag heeft al een grote impact op je geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Lopen als een work-out

Wandelen is gezond en een veilige manier om een work-out te doen. Je hebt er geen hulpmiddelen voor nodig, de kans op blessures is klein en het is goedkoop. Nu kun je natuurlijk zeggen ik heb eerst goede wandelschoenen, een wandelbroek, wandelsokken (een aanrader), wandelrugzak, een bidon en Norder walking stokken nodig, maar dat is wellicht een beetje overdreven. Als we het over stokken heb, een stok achter de deur is wel altijd goed. Vraag een familielid of vriend/vriendin om samen op een vaste tijd te lopen, dan is het gezellig en heb je geen excuus.

De kans op blessures tijdens een wandeling is erg klein omdat je door wandelen je gewrichten maar minimaal belast, er komt niet ineens een klap op je gewrichten zoals bij rennen, het is een natuurlijke beweging en bijna iedereen kan het! Het is ideaal om je conditie op te krikken en nu we weer richting het zomer seizoen gaan is wat extra calorieverbranding nooit weg!

Loop eens een beetje door…

Sportief wandelen is gezond, of te wel een tandje erbij. Wil je door te wandelen je conditie verbeteren dan moet je tussen de 6 à 7 kilometer per uur wandelen. Zwaai met je armen, zet krachtig af met je voet en je traint een heleboel spieren tegelijk. Het is een van de simpelste manieren om je gezondheid te verbeteren maar je moet het wel rustig opbouwen.

Begin met een klein rondje op je eigen tempo en breidt dit langzaam uit. Als je 30 minuten kunt wandelen ga je langzaam het tempo verhogen. Dit kan door middel van een interval training. Wandel 1 minuut op een hoger tempo en daarna weer 2 minuten rustig door stappen, op deze manier bouw je conditie op.

Waarom zeggen we altijd: wandelen is gezond?

Een half uur wandelen per dag is genoeg om de gezondheidsverbeteringen te ervaren. Wandelen is gezond omdat je spieren opbouwt in je kuiten, bovenbenen, hamstrings en vooral voor de dames interessant, de billen. Het heeft een positief effect op je kraakbeen, dit wordt door niet of nauwelijks bewegen dunner terwijl je het juist nodig hebt om soepel te kunnen bewegen.

Nu we het hebben gehad over de lichamelijk voordelen is het tijd om te kijken naar de emotionele voordelen, want ook hier heeft wandelen veel positieve effecten op.  

Verbeteren van je stemming

Je produceert tijdens het wandelen gunstige hormonen, je hersenactiviteit daalt en je ervaart minder last van stress. Het gelukshormoon serotonine wordt aangemaakt, dit hormoon helpt je een goed gevoel te krijgen en reguleert je dag en nacht ritme. Dit proces vindt plaats tijdens het wandelen omdat de bloedtoevoer naar de subgenuale prefrontale cortex daalt, dit deel van de hersenen regelt zwaarmoedigheid en gevoelens van zorgen en verdriet. Door wandelen verminderen je deze negatieve gevoelens en verbeter je jouw humeur! 

Stress activeert veel dingen in ons lichaam, deze hebben vooral te maken met een disbalans van verschillende hormonen. Juist door te wandelen houd je jezelf mentaal gezond en zakt je stresslevel maar ook angsten nemen af.

Problemen oplossen

Wandelen is gezond omdat het de creativiteit stimuleert, ook stijgt je productiviteit. Dus wandel tijdens je pauze en je kan er weer de hele middag tegen aan. Naast de verbeterde creativiteit levert het je ook nog een beter geheugen op, je kunt je beter concentreren en makkelijker onthouden. Je hebt zelfs een kleinere kans op Alzheimer als je regelmatig wandelt!

Kinderen met ADHD

Wandelen is gezond vooral als je in de natuur loopt, dan is het als een medicijn voor kinderen met ADHD. Door te bewegen gaat je prefrontale cortex beter functioneren, deze regelt je executieve functies zoals planning, concentratie, starten en afmaken van taken en emotie regulering. Na een wandeling kun je je beter concentreren en pieker je minder

Voordelen van wandelen op een rijtje

  • Bijna iedereen kan wandelen.
  • Je kan het alleen doen, maar ook samen met anderen.
  • Je ontdekt nieuwe plekken, door nieuwe routes uit te proberen
  • Je houdt je lichaamsgewicht op peil of valt af
  • Minder kans op botontkalking
  • Je kunt overal wandelen, wissel af! Loop in de stad, langs het strand of in het bos.
  • Frisse lucht is gezond.
  • Minder kans op hart- en vaatziekten en het verbeterd de conditie van je hart en bloedvaten
  • Verlaging van het cholesterol en de bloeddruk
  • Je voelt je fitter en hebt een beter uithoudingsvermogen
  • Je versterkt de spieren
  • Wandelen ontspant, je komt mentaal tot rust
  • Je slaapt beter als je dagelijks wandelt 
  • Wandelen is goed voor je humeur
  • Wandelen verkleint de kans op kanker 
  • Het heeft een positief effect op je geheugen

Conclusie: wandelen is gezond!

Wij hebben nog meer tips voor een gezonde lifestyle. Heb ik je kunnen overtuigen om eens wat vaker de benenwagen te nemen?

Het Gezinsleven - Lifestyle - Sporten - Wandelen is gezond - gezin wandelt door de bossen
ond

Inhoudsopgave

Ook interessant