Foliumzuur slikken tijdens de zwangerschap

Je wilt natuurlijk het allerbeste voor jouw ongeboren kindje zorgen. Je wilt op je voeding letten, rust houden maar een belangrijke stap is ook het bijslikken van foliumzuur. Wat is foliumzuur eigenlijk? Waarom is het zo belangrijk en hoeveel is genoeg?

Waarom is het zo belangrijk?

Foliumzuur is nodig voor de groei en goede werking van ons lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Daarnaast speelt het ook een rol bij ons immuunsysteem, de weerstand. Bij een tekort aan foliumzuur spreken we van bloedarmoede. 

Wij gaan het vandaag hebben over foliumzuur in combinatie met zwangerschap. Het is een vitamine die ontzettend belangrijk is bij de ontwikkeling van jouw baby aangezien deze bijdraagt aan de vorming van het zenuwstelstel. Het zenuwstelsel van jouw baby wordt direct na de bevruchting aangelegd. Deze vitamine verkleint de kans op neurale-buisdefecten bij jouw kind. De neurale buis is bij een ongeboren baby het begin van het ruggenmerg en de hersenen. Als er in de aanleg en ontwikkeling van de neurale buis iets fout gaat kunnen er vervelende afwijkingen aan het ruggenmerg of de hersenen ontstaan. 

De rol van foliumzuur bij de ontwikkeling van een ongeboren kind:

  • Het speelt een rol bij de vorming van het centrale zenuwstelsel.
  • Door foliumzuur te slikken verklein je de kans op een ernstig handicap zoals een open ruggetje, een open schedel, hazenlip of open gehemelte.
  • Het draagt bij aan de weefselgroei en vorming van de placenta.

Waar zit het in?

Foliumzuur is ook wel bekend als vitamine B11 of folaat. Het zit bijvoorbeeld in bananen, sinaasappelen, peulvruchten, vlees, volkorenproducten, gist/brood, zuivel en groene bladgroente. 

Het probleem is dat je lichaam deze vitamine niet zelf aan kan maken, we moeten het proberen via ons voedsel voldoende binnen te krijgen. Dit lukt als je gezond en gevarieerd eet, maar vrouwen die zwanger zijn hebben maar liefst 400 microgram foliumzuur nodig. Dit is onmogelijk uit voeding te halen, je zou dan een halve kilo spruiten per dag moeten eten. Dat is natuurlijk onmogelijk.

Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Zwangerschap - Foliumzuur slikken tijdens de zwangerschap - Zwangere vrouw omarmt haar buik

Bijslikken: wanneer en hoeveel?

Het is belangrijk om op tijd te beginnen met het slikken van foliumzuur. Aangezien dit belangrijk is om de kans op afwijkingen vroeg in de zwangerschap zo klein mogelijk te maken, kun je het beste beginnen met slikken op het moment dat je kinderwens concreet wordt, één maand voordat je stopt met het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Stop je bijvoorbeeld met het slikken van de pil? Stap dan over op vitamine B11 tabletten, je blijft dan in het zelfde ritme en de kans dat je een tablet vergeet is dan erg klein.

Het innemen van foliumzuur is niet schadelijk voor je gezondheid en je zult geen last hebben van bijwerkingen. Na ongeveer vier weken is het extra foliumzuur pas voldoende in je lichaam opgenomen. 

Je hebt extra van deze vitamines nodig, het is belangrijk om elke dag een tablet te slikken van 0,4 tot 0,5 milligram. Dit blijf je slikken tot en met de 10e week van je zwangerschap. Het maakt daarbij niet uit hoeveel foliumzuur je via je voeding binnen krijgt.  

Het is niet erg om langere tijd foliumzuur te slikken, dus mocht het helaas niet zo gemakkelijk gaan om zwanger te worden, dan is het geen probleem om het te blijven slikken.

Onverwacht zwanger

Ben je onverwacht zwanger? Start dat zo snel mogelijk met het slikken van foliumzuur.

Moet ik nog meer vitamines bijslikken tijdens mijn zwangerschap?

Als je gezond eet zijn alle vitamines in principe al voldoende in je lichaam aanwezig. Wil je voor de zekerheid toch graag wat extra’s nemen? Dan kun je kiezen voor een multivitamine die speciaal is samengesteld voor zwangere vrouwen. Deze bevatten de juiste vitamines in de aanbevolen hoeveelheden. Het is wel belangrijk om even te checken of het nog nodig is om apart foliumzuur te slikken. Houdt in de gate dat je 0,4-0,5 milligram (400 tot 500 microgram) per dag binnen krijgt. Je kunt de tabletten van 400 microgram kopen bij de apotheek of de drogist, deze kunnen je er uiteraard ook advies over geven. De tabletten die de huisarts voorschrijft in speciale situaties bevatten 500 microgram, beide zijn goed. 

Wanneer vraag je hulp?

Twijfel je aan jouw bloedwaardes? Bijvoorbeeld aan je mineralen, hoeveelheid ijzer of vitamines? Dan is het altijd verstandig bloed te laten prikken. Dit kan gewoon via de huisarts.

Heb je helaas al eerder een kind gekregen met een open ruggetje of open schedel? Ben jij of je partner geboren met deze afwijking? Heb je zelf epilepsie of suikerziekte? Of komen deze aandoening veel voor in je familie? Heb je helaas al meerdere miskramen gehad? Dan kan dit liggen aan een tekort aan foliumzuur, bij vrouwen die daar gevoelig voor zijn kan een te kort de kans op een miskraam vergroten.

In bovenstaande gevallen kan het verstandig zijn om extra foliumzuur te slikken, wellicht zelfs in een hogere dosis van 500 microgram. Deze hoeveelheid is alleen verkrijgbaar op recept, vandaar dat het belangrijk is om in gesprek te gaan met een deskundige. 

Het is mogelijk niet verstandig zijn om extra foliumzuur in te nemen als je vitamine B12 op recept neemt. Het is belangrijk om hierover advies te vragen bij je (huis)arts, verloskundige of gynaecoloog.

Conclusie

  • Begin minimaal vier weken van te voren.
  • Ben je te laat gestart, begin dan direct zodra je weet dat je zwanger bent.
  • Slik 400-500 microgram per dag.
  • Blijf deze hoeveelheid slikken tot en met de 10de week van je zwangerschap. 

Bronnen: De Verloskundige

Inhoudsopgave

Ook interessant