Kinderen 1-4 jaar

Kinderen ontwikkelen zich in verschillende fases en hier horen telkens nieuwe vaardigheden en gedrag bij. Het zijn spannende fases, voor iedereen. Ze leren in korte tijd veel bij en groeien heel hard, maar houdt altijd in de gaten dat ieder kind zich ontwikkelt in zijn eigen tempo. Wij gaan je alles vertellen over de ontwikkelingen van je kleine en wat er allemaal bij een peuter komt kijken.

Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Kinderen 1-4 jaar - Taalontwikkeling/ hoe krijg je meer interactie met je kind? - Samen een aanwijsboek lezen
Interactie met je kind is een van de meest essentiële taken van jou als ouder, niet alleen help je hiermee de taalontwikkeling te stimuleren,…
Lees meer →
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Kinderen 1-4 jaar - De woordenschat vergroten van jouw kind, zo doe je dat! - Memory spelen
De meeste kinderen beginnen met brabbelen rond hun eerste verjaardag, na de tweede verjaardag gaat het sneller en kennen ze al meer dan 50…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Kinderen 1-4 jaar - Gentle Parenting en alles wat je er over moet weten! - Papa en mama wandelen met kindje
Mogelijk ben je de term gentle parenting al eens tegengekomen. Deze term is bekend geworden door een bestseller van opvoedexpert Sarah Ockwell-Smith en draait om empathie,…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Kinderen 1-4 jaar - Voorleestips voor jonge ouders! - Boekje lezen met baby op schoot
De meeste ouders weten dat dagelijks voorlezen belangrijk is voor de ontwikkeling van hun kindje. Gelukkig vinden de meeste kinderen dit zelf ook erg…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Kinderen 1-4 jaar - Duimen afleren, hoe pak je dat het beste aan? - Duimen als verveling
Baby’s kalmeren zichzelf door op hun duim, een vinger of een speentje te zuigen. Ze vallen er rustig mee in slaap en voelen zich…
Het Gezinsleven - Moeder en kind - Kinderen 1-4 jaar - Ontwikkeling van de woordenschat bij kinderen - omslagfoto
De meeste kinderen beginnen met brabbelen rond hun eerste verjaardag, na de tweede verjaardag gaat het sneller en kennen ze al meer dan 50…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Kinderen 1-4 jaar - Stoppen met het gebruik van een fopspeen - Moeders zijn trots op hun kind
Alle baby’s worden geboren met een sterke zuigbehoefte. Het aanbieden van een fopspeen maakt je kind rustiger en geeft een gevoel van veiligheid, vertrouwen…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Kinderen 1-4 jaar - Stotteren, wat kun je doen als je kind stottert? - Les krijgen bij de logopediste
Stotteren, veel peuters en kleuters krijgen ermee te maken. Gelukkig gaat dit probleem meestal vanzelf over, maar wat als dat niet het geval is?…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Baby - Duimen of toch een fopspeen? - Meisje met glitters en fopspeen
Als een baby’s eenmaal hun duimpje, vingertje of fopspeen hebben gevonden is dit een perfecte manier om zichzelf te kalmeren. Ze vinden het fijn…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Moeders - Hoe zorg je voor een goede relatie tussen een kind en ouder die vaak weg is? - Mama geeft kind mee aan haar partner
We hebben allemaal wel eens gehoord van het belang van hechting. Besteed ik als werkende ouder wel genoeg tijd aan mijn kind? Wat moet…
Het Gezinsleven - Moeder en Kind - Moederskindje: wat als jouw kind alleen maar bij jou wil zijn? - Knuffelen
Soms lijkt het wel of je kind aan je vast geplakt zitten, alles doen jullie samen. Jij vindt dit eigenlijk wel heel leuk, maar…

Kinderen van 1 tot 4 jaar oud

Een kind ontwikkelt zich in verschillende fases en hier horen telkens nieuwe vaardigheden en gedrag bij. Het zijn spannende fases, zowel voor je kindje als voor jou. Ze leren in korte tijd veel bij en groeien heel hard, maar houdt altijd in de gaten dat iedereen zich ontwikkelt in zijn eigen tempo. Wij gaan je alles vertellen over de ontwikkelingen van je kindje en wat er allemaal bij een peuter komt kijken.

Dreumes, ontwikkeling van 1 tot 2 jaar:

Na de babyfase belanden we als eerst in de dreumes fase, je kindje is dan net 1 jaar geworden en blijft een dreumes tot zijn/haar tweede verjaardag. Een dreumes wordt gezien als een ‘jonge peuter’. Ze willen de wereld gaan ontdekken en dan het liefst zelf! Ze ontwikkelen in deze fase in een eigen persoon en daarmee ook een eigen willetje. Er is voor jou als ouder een nieuwe, boeiende en af en toe frustrerende periode aangebroken, want naast de verzorging komt opvoeden steeds meer om de hoek kijken. 

De ontwikkelingen die je kind maakt in deze fase zijn:

Ze zetten hun eerste stapjes en ontdekken daarmee een hele nieuwe wereld. Een dreumes is heel onderzoekend naar zijn omgeving en naar zichzelf, langzaam leren ze dat ze eigen individu zijn en eigenlijk alles zelf wel kunnen. Hier beginnen dan ook de eerste driftbuien want het is heel frustrerend voor je kleintje dat denkt dat het alles zelf kan, dat het toch nog vaak de hulp van jou als ouder nodig heeft. Er gebeurt in deze fase veel voor jouw kindje en daarbij hebben ze jouw steun en liefde hard nodig. Ze kunnen soms wat eenkennig en verlegen worden en kruipen dan graag weg bij jou op schoot, maar een extra knuffel op zijn tijd doet wonderen en is helemaal niet erg toch?

Nieuwe vaardigheden die ze in deze periode ontwikkelen:

  • Leren loslopen, voor en achteruit 
  • Gewetensvorming, je kindje gaat begrijpen waarom dingen wel of niet mogen.
  • Kleuren worden herkent en er kan een blokje gestapeld worden.
  • Ze leren hun eigen naam en begrijpen woorden als ‘ik’, ‘jij’ en ‘mij’ en kunnen deze gebruiken.
  • Hun woordenschat breidt zich uit, ze leren ongeveer 3 nieuwe woorden per dag.
  • Ze worden geïnteresseerd in zindelijkheid.
  • Ze kunnen mee eten met de volwassen, zelf in hun stoeltje zitten en met een lepeltje eten.
  • Een eigen gevoel voor humor wordt ontwikkelt.
  • Helaas is dit ook de fase waarin ze ‘nee’ leren zeggen, het is niet voor niks dat dit een bekende slogan is geworden: ‘ik ben twee dus ik zeg nee’.

Peuter, ontwikkeling van 2 tot 4 jaar:

Peuters gaan er van uit dat de wereld om hun draait, ze zijn heel trots op zichzelf en verwachten alle aandacht van iedereen, altijd en overal. Ze begrijpen niet goed dat ouders af en toe andere dingen te doen hebben en ze zijn een (beetje) koppig. Koppigheid is een normale stap in de ontwikkeling van jouw peuter, geef ze de kans om te vertellen wat ze wel en niet willen. Jij bepaalt uiteindelijk wat de regels zijn maar het is wel belangrijk dat je ze laat praten, het is frustrerend voor ze dat niet alles mag en kan. Neem de tijd om met elkaar te praten, jouw peuter wil jou niet pesten of dwars zitten, jullie als ouders zijn het enige waar hij van kan leren omdat jullie de enige zijn waarbij hij zich veilig en op zijn gemak voelt. Probeer geen strijd te maken, maar help je peuter en stel duidelijke grenzen. 

De ontwikkelingen die je kind maakt in deze fase zijn:

Ze willen en kunnen steeds meer. Hun bewegingen worden al vloeiender en ze worden stabieler, hierdoor wordt buitenspelen steeds interessanter. Door buiten te spelen leren kinderen wat hun mogelijkheden zijn. Tegen de tijd dat je kindje bijna naar groep 1 gaat, kan hij al heel veel. Een fietsje met zijwieltjes is geen probleem, ze kunnen dansen en huppelen. Ook aan- en uitkleden kunnen ze bijna zelf, begin met uitkleden dat is gemakkelijker, alleen ritsen en veters strikken leren ze vaak pas wat later. De fijne motoriek gaat hard vooruit, torentjes worden gebouwd en er wordt flink op los getekend. Eerst wordt er bedacht wat er op papier moet komen alvorens druk aan de slag te gaan.

Aan het eind van zijn peutertijd hebben de volgende vaardigheden zich ontwikkelt:

  • Rennen zonder te vallen.
  • Met 2 benen tegelijk van een verhoging springen.
  • Zelfstandig koppeltje duikelen.
  • Er wordt voor het eerst een kappoter getekend: een poppetje dat bestaat uit een hoofd met strepen als benen. Het potlood wordt vastgehouden tussen duim en vingers.
  • Er wordt gepraat in samengestelde en volledige zinnen die grotendeels verstaanbaar zijn voor iedereen.
  • Sommige letters en cijfers worden benoemd en je kind kan tot 10 tellen.
  • Is overdag zindelijk en misschien al ’s nachts, dit volgt vaak een half jaar nadat je kindje overdag zindelijk is.
  • De handen kunnen zelf gewassen worden.
  • Er wordt soms zelfstandig gespeeld bijvoorbeeld een fantasiespel of rollenspel, dit is ook de fase waarin ze een denkbeeldig vriendje kunnen ontwikkelen.
  • Er kan zelfstandig een makkelijke puzzel gelegd worden.
  • Je kind stelt vragen, hoeveel, waarom is dit, wanneer is dat?

Zoals je hierboven kunt lezen gebeurt er ontzettend veel in deze periode. Wij gaan je helpen met tips en tricks want hoe ga je nu het beste om met driftbuien of met een fantasievriendje? En hoe zorg je dat je kind zelf luistert? Heb je vragen of suggesties dan horen we dat graag. Veel leesplezier!