10 tips om alles uit jouw nieuwsbrieven te halen!

Het Gezinsleven - Personal Blog
Het Gezinsleven - Productreview
Het Gezinsleven - Sponsored blog

Wij beoordelen dit product met een:

Tijdens belangrijke periodes zoals bijvoorbeeld Black Friday stroomt de inbox van jouw klanten vol met nieuwsbrieven. Hierdoor loop je het risico dat jouw bedrijf minder goed opvalt met zijn of haar actie en klanten jouw actie missen. Zeker als concurrenten stunten met hun prijzen, is het lastig om op te vallen bij jouw klanten. En heb je eindelijk hun aandacht, dan is het nog maar de vraag hoe je die aandacht de gehele periode kunt vasthouden. In deze blog geven we je 10 ultieme tips om alles uit jouw nieuwsbrieven te halen!

Tip 1: Start op tijd met profielverrijking

Veel concurrenten sturen hun gehele base dezelfde algemene nieuwsbrieven. En dit is voor jou als marketeer een kans! Want als het jou lukt om wél persoonlijk en relevant te zijn, dan val je op bij jouw klant. Maar om persoonlijk en relevant te kunnen zijn, moet je weten wie jouw klant is. Onze eerste tip is daarom om op tijd te beginnen met profielverrijking, via bijvoorbeeld een pop-up of e-mail.

Pop-up

Je kunt ervoor kiezen om een pop-up in te stellen op je website, waarbij je jouw klanten laat kiezen tussen verschillende keuzemogelijkheden. Deze antwoorden worden vervolgens opgeslagen in hun klantprofiel. Klanten kunnen via de pop-up bijvoorbeeld aangeven geinteresseerd te zijn in haarverzorging specifiek voor geblondeerd en beschadigd haar, maar niet geinteresseerd te zijn in make-up. Of wel in dameskleding, maar niet in kinderkleding. 

Vervolgens laat jij in de nieuwsbrieven enkel de producten zien waarvan de klant heeft aangegeven die interessant te vinden. Uiteraard hoef je niet per klant een aparte nieuwsbrief op te maken, maar worden deze producten automatisch ingeladen op basis van het verrijkte klantprofiel.

E-mail

Je kunt er ook voor kiezen om deze data uit te vragen via een e-mail. Je stuurt dan de gehele base een nieuwsbrief met de vraag om zijn/haar profiel te verrijken. Eventueel kun je de klant hier ook voor belonen: “Vul je profiel aan en ontvang 5% korting op je volgende aankoop”.

Voor onze eigen klanten stellen we deze profielverrijking (zowel via pop-up als e-mail) vaak standaard in bij de welkomstcampagne. Zo kunnen we op ieder gewenst moment (bijvoorbeeld tijdens Black Friday, of bij New Arrivals) persoonlijk en relevant zijn.

Tip 2: Kies voor een persoonlijke onderwerpsregel

Als je wilt dat de klant jouw nieuwsbrieven opent, moet je zorgen voor een pakkende en opvallende onderwerpsregel. Dit kun je doen door gebruik van emoticons. Maar een tactiek die nog veel beter werkt, is het kiezen voor een gepersonaliseerde onderwerpsregel. Verhoog je open ratio bijvoorbeeld door de voornaam, het favoriete merk en/of de favoriete productcategorie van de klant te benoemen in de onderwerpregel. 

  • Inez, ontdek nu de nieuwe sale items voor droog en beschadigd haar!
  • “Shop nu zilveren sieraden met 25% korting”

Tip 3: Geef niet gelijk alles weg

Een SALE periode duurt, zeker in de fashion branche, vaak meerdere weken. Als e-mail marketeer kan het dan lastig zijn om meerdere keren per week met een relevante onderwerpsregels en/of nieuwsbrieven te komen. Hoe blijf je toch relevant? Door niet gelijk aan de start alles weg te geven. 

Items toevoegen

Stem bijvoorbeeld met de inkoopafdeling af dat de SALE start met een beperkter assortiment, en dat er in de weken die volgen telkens items aan de SALE worden toegevoegd. Zo heb jij telkens een haakje om weer nieuwsbrieven te versturen. 

  • “Nu extra SALE items toegevoegd!” 
  • “Check de 1000+ SALE items”

Prijs verlagen

Daarnaast kun je met de inkoopafdeling afstemmen om niet gelijk in de eerste ronde de volledige SALE korting weg te geven. Start bijvoorbeeld met 50% korting, en verhoog de korting na twee weken tot 70%. Zo heb jij weer een haakje om nieuwsbrieven te versturen.

  • “Nu extra in prijs verlaagd”
  • “SALE items tot 70% korting!”

Deel de SALE periode van enkele weken dus op in verschillende SALE rondes, zodat je telkens opnieuw weer relevant bent voor de klant. 

Tip 4: Maak doorklikken gemakkelijk

Trigger jouw ontvanger met gemak door in de nieuwsbrieven de call-to-action (CTA) te linken naar een specifieke en relevante landingspagina voor die specifieke klant. Weet je bijvoorbeeld dat jouw klant in het verleden schoenen in maat 38 heeft gekocht? Laat dan in jouw nieuwsbrieven schoenen zien die verkrijgbaar zijn in die maat en gebruik als CTA “Schoenen in maat 38”. Idealiter komt de klant dan terecht op een categoriepagina met schoenen waarbij de filter “maat 38” staat geselecteerd. 
 
De data die je hiervoor nodig hebt, kun je afvangen door profielverrijking (zie tip 1) of door te segmenteren op order data.

Tip 5: Zet de wish list van de klant in

Veel webshops bieden klanten de optie om een verlanglijstje aan te maken. Klanten slaan hun favoriete producten hier op, met de intentie om deze producten later alsnog te kopen. Trigger je klanten tijdens de SALE om deze opgeslagen producten te kopen op het moment dat hun “favoriete item” in prijs is verlaagd. 
 
Je kunt dit ook inzetten voor producten die de klant wel heeft bekeken, maar nog niet gekocht. Deze data is beschikbaar wanneer je werkt met een Customer Data Platform (CDP) en deze hebt gekoppeld aan jouw ESP (zoals MailCampaigns). Wanneer het bekeken product in prijs is verlaagd, kun je de klant (via een automatische campagne) hierop attenderen. De klant had al de intentie om dit product te kopen en deze prijsverlaging kan dienen als laatste zetje.

Tip 6: Herinner klanten aan hun verlaten winkelmandje

Niet alle klanten gebruiken een wish list om favoriete producten op te slaan. Sommige klanten voegen deze producten toe aan hun winkelmandje, met de intentie om (een deel van) deze producten later alsnog te kopen. Zet tijdens je SALE campagne een “Abandoned Basket” campagne in om ook deze warme leads op te volgen en pas de urgentie van SALE toe. Ook deze data is beschikbaar wanneer je werkt met een Customer Data Platform (CDP) en deze hebt gekoppeld aan jouw ESP (zoals MailCampaigns). 

Tip 7: Sluit kopers uit in jouw nieuwsbrieven

Niks vervelender om als klant een paar dagen na je aankoop een e-mail te ontvangen dat jouw gekochte producten nu in prijs zijn verlaagd. Niet gek dus dat veel winkels en webshops bij de start van een grote campagne vaak veel retouren ontvangen. Klanten retourneren de producten die ze voor de volle prijs hebben gekocht, en kopen ze opnieuw tegen een gereduceerd tarief. Dit kun je voorkomen door kopers van de afgelopen 30 dagen (afhankelijk van jullie retourtermijn) uit te sluiten van je nieuwsbrieven.

Toch is het goed om hier kritisch over na te denken. Want door kopers uit te sluiten, loop je een mogelijke herhaalaankoop van deze klanten mis. Het risico op retouren -en de kans op een herhaalaankoop binnen enkele dagen- verschilt per branche en productcategorie. Ons advies is daarom om deze data van retouren en herhaalaankopen rondom actieperiodes te analyseren en hierop jouw segmenten aan te passen.

Tip 8: Creëer urgentie met countdown-timers

Countdown-timers creëren bij jouw klant een gevoel van urgentie. Het creëren van urgentie is een bewezen techniek om de verkoop en conversie te verhogen. Tel via zo’n timer in de nieuwsbrieven af tot het moment dat de SALE eindigt. Je zet deze timer in op het moment dat de SALE bijna afloopt, bijvoorbeeld in het laatste weekend wanneer de klant nog maar een paar dagen (of paar uur) heeft om te shoppen.

Tip 9: Combineer e-mail met SMS

Tijdens drukke actieperiodes is de concurrentie in de mailbox van jouw klant groot. Tijdens Black Friday hebben we daarom geëxperimenteerd met het opzetten van een campagne waarbij de kanalen e-mail en sms zijn gecombineerd, met verbluffende resultaten! Nieuwsgierig naar de campagneopzet en de resultaten? Download dan hier relevante whitepapers.

Tip 10: Volg de SALE aankopen op met cross-sell en upsell

Tijdens bepaalde periodes zoals Black Friday geef je relatief veel korting weg, wat de marge drukt. Dit margeverlies kun je goed maken, door de aankopen op te volgen met relevante cross-sell en upsell. Trek nieuwe klanten aan met een mooie actie en volg deze aankoop daarna op met relevante bijproducten. Heeft de klant een zwart jurkje gekocht? Volg deze aankoop dan na deze periode op met bijpassende pumps en een leuk handtasje. Een mooie combi-deal kan geen enkele vrouw weerstaan.

Bron: https://www.mailcampaigns.nl/blog/10-tips-om-alles-uit-jouw-sale-nieuwsbrief-te-halen

Heb jij wellicht nog goede tips voor onze lezers met betrekking tot nieuwsbrieven? Laat deze dan achter in de comments hieronder!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Het Gezinsleven - Personal Blog
Het Gezinsleven - Productreview

Inhoudsopgave

BoekenBoeken
Klik Hier
BabyBaby
Klik Hier
Design en lifestyleDesign en lifestyle
Klik Hier
KlussenKlussen
Klik Hier
Deel deze blog:
Facebook
WhatsApp
Pinterest
LinkedIn

Ook interessant