Beter slapen: 5 tips voor kinderen

Het Gezinsleven - Personal Blog

Wil je kind niet op tijd naar bed en is het iedere avond strijd? Beter slapen lukt met deze 5 tips. Lees ook onze andere moeder & kind blogs voor meer tips en leuke verhalen.

1.    Stel een individuele bedtijd in

Schoolgaande kinderen hebben tussen de 9 en 11 uur slaap nodig. Toch verschilt de slaapbehoefte per kind. De meeste kinderen hebben een slaappatroon dat niet veel verandert, wat je ook doet. Vroege vogels zullen vroeg opstaan, ook al gaan ze later naar bed. Is je kind een avondmens, dan zal hij pas in slaap vallen als zijn lichaam er klaar voor is. Kijk daarom of je samen met je kind een verantwoorde bedtijd kunt afspreken, zodat hij genoeg slaap krijgt en op tijd wakker wordt.

2.    Stel ook een wektijd in

Stel een wektijd in op basis van hoeveel slaap je kind nodig heeft en hoe laat hij naar bed gaat. Vergeet niet om consequent te zijn. Je kind in het weekend later laten slapen lijkt genereus, maar kan op de lange duur averechts werken. Die extra uren slaap maken het moeilijk voor je kind om zich moe te voelen als hij naar bed gaat.

3.    Zorg voor dezelfde avondroutine

Routine is met name belangrijk voor baby’s, peuters en kleuters. Als het na het avondeten nog geen bedtijd is, dan kan je kind het beste tot aan het slapengaan rustgevende en ontspannende activiteiten doen. Denk aan rustig spel, een badje of een verhaaltje. Het lichaam van je kind zal vanzelf slaperig worden bij het volgen van dit ritme.

4.    Zet de schermen ten minste 2 uur voor het slapengaan uit

Melatonine is een hormoon dat belangrijk is voor het slaap-waakritme van jou en je kind. Het blauwe licht van een scherm kan de aanmaak van melatonine verstoren. Televisiekijken en gamen vlak voor het slapengaan houdt je kind dan ook langer wakker.

Maak van de slaapkamer een schermvrije zone of zorg er in ieder geval voor dat alle schermen twee uur voor het slapengaan uitgaan.

5.    Verminder stress en angst voor het slapengaan

Een ander hormoon dat een rol speelt bij de slaap is het stresshormoon cortisol. Als je cortisolniveau hoog is, kun je niet ontspannen en daardoor moeilijker in slaap komen. Is je kind bang voor monsters of iets dat onder zijn bed ligt, praat er dan over. Als geruststelling niet werkt, kun je proberen een speciaal stuk speelgoed te kiezen om ’s nachts de wacht te houden of de kamer voor het slapengaan met ‘anti-monsterspray’ te behandelen. Plan ook overdag tijd in om eventuele angsten te bespreken en maak eventueel gebruik van Cannabidiol-olie.

Inhoudsopgave

Ook interessant