Als je kijkt naar het aantal mooie plaatjes vanaf prachtige vakantiebestemmingen dat onze social media feeds regelmatig overspoelen, zou je denken dat we tijdens onze vakantie niet zonder onze telefoon kunnen. En ook als je op je bestemming om je heen kijkt zou je die indruk kunnen krijgen. Toch zouden veel mensen hun telefoon tijdens hun vakantie het liefst zo min mogelijk gebruiken.
Een beetje onmisbaar is hij wel
Voor iedereen die in het dagelijks leven lastig zonder zijn of haar mobiele telefoon kan, geldt dat dit ook tijdens de vakantie ingewikkeld kan zijn. We gebruiken hem om dingen op te zoeken, te checken wat de weersvoorspelling is, en om indien nodig of gewenst contact te houden met het thuisfront. Redelijk essentiële zaken. Feit is echter ook dat als we die telefoon dan toch in onze handen hebben, we er al snel ook nog wat andere dingen mee doen. Even iets op social media posten, bijvoorbeeld.
En dat terwijl de meeste vakantiegangers voor hun vakantie toch echt goede voornemens hadden gemaakt aangaande het telefoongebruik als ze gaan reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Interhome onder een representatieve groep vakantiegangers, mannen en vrouwen van 18 t/m 70 jaar met liefde voor reizen.
Onze goede voornemens
Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten neemt zich voor zo min mogelijk op de telefoon te zitten, en hun gebruik van social media al helemaal drastisch te minderen, wanneer ze van huis zijn. Opvallend: onder jongwolwassen zegt zelfs 60% minder op de telefoon te willen zitten.
Maar lukt dat ook? Al zou je het misschien niet zeggen, als je een om je heen kijkt tijdens je vakantie, lijkt dat toch het geval te zijn. Ruim 60% van alle respondenten geeft aan daadwerkelijk minder actief te zijn op social media tijdens de vakantie.
Boeken doen we meestal online
Online zijn tijdens onze vakantie, dat proberen we dus een beetje te beperken. Maar om diezelfde vakantie te boeken, gaan we vaak wel online. Het overgrote deel van de mensen boekt de vakantie via internet. Een vakantiehuis huren of hotelkamer boeken doen we meestal via een overkoepelende site, of via de site van de aanbieder zelf. Bij het boeken laat 11% zich inspireren door online reviews en sociale media, en 7% laat zich via via adviseren.
De online voorbereiding
Dat boeken, dat doen we niet maar een beetje uit de losse pols. Het voordeel van het internet, is dat over ieder plekje op de wereld en over iedere aanbieder van vakanties heel wat te vinden is. Met name reviews spelen een belangrijke factor bij het kiezen van de accommodatie, al laten we ons ook graag beïnvloeden door influencers die ons meenemen tijdens hun vakanties.
We vinden het fijn om te weten wat de ervaringen van anderen zijn voor we zelf ergens naar afreizen. Daarom plaatsen veel mensen zelf ook regelmatig reviews. Ongeveer een kwart van de ondervraagden (27%) laat altijd online een review achter na het verblijf in een accommodatie.