Het zonnetje schijnt heerlijk op je gezicht en de lucht is strakblauw. Voor motorrijders het ideale weer om weer eens een mooie rit te gaan maken. Toevallig heb ik een neefje (oké, hij is inmiddels volwassen maar blijft in mijn ogen klein) die zijn motorrijbewijs heeft gehaald en een motor heeft gekocht.
Daarmee was hij nog niet klaar want hij moest ook nog een pak, laarzen en een motorhelm. En dat laatste bleek zo makkelijk nog niet, want er is zoveel keuze en het is wel heel belangrijk dat de motorhelm goed zit en bij je past.
Daarom heb ik weer wat tips bij elkaar gesprokkeld om je te helpen bij de keuze van de juiste motorhelm.
Integraal motorhelm
Bij een integraalhelm zit het kinstuk vast aan de helm. Hierdoor is je gehele hoofd omsloten door de helm. Een integraalhelm heeft maar één beweegbaar deel en dat is het vizier. Als je het vizier dichtdoet, dan is het gehele hoofd afgesloten. Deze helm heeft een aantal voor- en nadelen.
De voordelen:
- Hij is veilig
- Relatief stil
- Aerodynamisch
- Beschermd tegen de kou
- Geen beestjes in je gezicht
De nadelen:
- Lastig om een gesprek te voeren met de helm op
- Kan je een opgesloten gevoel geven
- Het is warm bij heet weer
- Voor brildragers kan de helm problemen geven
Er zijn verschillende soorten integraalhelmen; sporthelmen, racehelmen en toerhelmen. Het grootste verschil hiertussen is het gewicht en de aerodynamica.
Systeem motorhelm
De systeemhelm heeft een systeem waarbij het kinstuk omhoog geklapt kan worden. In open positie heeft het meer weg van een jethelm (daarover later meer) en in dichte positie is deze helm gelijk aan een integraalhelm. De systeemhelm is ontwikkeld voor de toerrijder, waarbij de focus op het comfort is gelegd.
In tegenstelling tot de integraalhelm is de systeemhelm voor brildragers een veel fijnere helm omdat het op- en afzetten van de bril gemakkelijker gaat. De systeemhelm is voorzien van ingebouwde zonnevizier en ventilatie. Ook deze motorhelm heeft zijn voor- en nadelen:
Voordelen:
- Kinstuk is opklapbaar
- Je kunt de help oplaten tijdens pauzes of stops
- Communiceren gaat makkelijker
- Verder heeft het dezelfde voordelen als een integraalhelm
Nadelen:
- Niet comfortabel en niet toegestaan om mee te rijden in open stand
- Kunnen zwaarder zijn dan vergelijkbare integraalhelmen
Jet motorhelm
De jethelm is het meest open en deze wordt ook wel pothelm of een open helm genoemd. Bij deze helm is het hoofd omsloten maar het gezicht is geheel vrij. Een jethelm heeft geen kinstuk en dat maakt dat de wind vrij spel heeft. Ze zijn beschikbaar met en zonder vizier, dus je kunt zelf bepalen wat je het fijnste vindt. Doordat je gezicht vrij is, is je gezichtsveld een stuk breder, wat voor sommige rijders een grote pré is. Je ziet deze helm vaak bij rijders op bijvoorbeeld een chopper.
Voordelen:
- Koel in de zomer
- Breed zichtveld
- De helm is verkrijgbaar in veel verschillende stijlen
Nadelen:
- Last van vliegen en andere beestjes
- Je kunt last krijgen van de koude wind (denk aan traanogen)
- Geen bescherming aan de onderkant
- Bij hogere snelheden kan de helm gaan “liften”
- Minder stil
Zoals je ziet zijn er veel voor- en nadelen bij elke soort motorhelm. Ik zou dan ook aanraden om langs te gaan bij een motorzaak zodat je je goed kunt laten informeren. Het gaat tenslotte wel om je eigen veiligheid. Mijn neefje heeft dit ook gedaan en raadt het iedereen aan. Tegelijkertijd kun je ook de verschillende helmen zelf even uitproberen en kijken welke het beste aanvoelt. Wellicht heb je nog specifieke wensen wat betreft het design van de motorhelm. Er zijn motorzaken waar je je wensen kunt bespreken en zij maken dan een custom made helm voor je die niemand anders heeft. Daar zit vaak wel een kosten plaatsje aan vast maar dan heb je ook wat.
Heb je zelf nog tips over motorhelmen? Laat ze achter in de comments!